Gratis
markedsanalyse
Klikk her

Søkemotoroptimalisering

Hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering er kort fortalt begrepet som brukes når man jobber for å plassere hjemmeside høyere opp i det organiske søketreffet (gratis plasseringene) i Google og de andre søkemotorene. Google er desidert størst på det norske markedet, og derfor konsentrerer jeg meg om Google.

Det finnes hovedsaklig hovedmetoder for søkemotoroptimalisering: On-site og off-site.

Off-site søkemotoroptimalisering

Off-site optimalisering handler i stor grad om å få flest mulig linker inn til hjemmesiden din. Dette er en ganske lett men tidkrevende prosess dersom man ikke jukser med å betale for linker. (Betaling for linker er ikke tillatt av Google, og derfor jobber vi ikke med dette. ) Viktige faktorer her er hvordan linken er utformet, og hvilke nettsider disse plasseres på.

Gjør man off-site søkemotor på feil måte kan Google straffe hardt. Gjør man det på riktig måte kan det bety gode penger i kassa.

On-site søkemotoroptimalisering

Dette handler om alt man kan gjøre med sin egen hjemmeside for å fortelle Google at denne er viktig. Det betyr både “skjult kode” som Meta-tagger og bruk av formatteringer på hjemmesiden. Intern-linking betyr også en del, sammen med utrolig mange andre faktorer.

I likhet med off-site optimalisering vil on-site optimalisering gjort feil skade din plassering, mens gjort riktig bety utrolig og billig markedsføring for din hjemmeside.


Hva er hensikten med søkemotoroptimalisering?

Som nevnt søker de fleste på Google etter løsninger på sine problemer. Dette er viktige kunder for deg! – Folk som søker etter løsningen er nemlig motiverte kjøpere, og derfor er sannsynligheten større for at Google-besøkende vil kjøpe fra deg enn andre tilfeldig besøkende.

I tillegg opplever folk at Google “anbefaler” din hjemmeside som løsning, og dermed opplever dine kunder større grad av troverdighet for din hjemmeside når de kommer til deg gjennom en “uavhengig anbefaling” – enn om de hadde kommet gennom en reklame du har.

Kombinasjonen av overnevnte gjør at besøkende fra Google ofte kjøper din løsning, hvis andre viktige faktorer er i orden.

Hvordan sette VERDI på søkemotoroptimalisering?

Dette er helt avhengig av bransjen, resultatene og hvor godt din hjemmeside selger.

Hvis din hjemmeside selger normalt har du en konverteringsrate på ca 2%. Hvis konverteringen på besøkende fra Google er høyere (normalt sett er den det) kan vi regne med 3%. La oss si at et gjennomsnittssalg gir deg 1000,- i fortjeneste. Samt at Google vil sende deg 1000 unike besøkende hver måned, da vil optimaliseringen være verdt 30000,- / måned

 

Hvis vi sier at gjennomsnittssalget gir deg 2500,- så vil optimaliseringen være verdt 75000,- / mnd

Dette er forsiktige tall.

Jeg har jobbet med kunder der søkemotoroptimaliseringen jeg har gjennomført har vært verdt langt mer. – Så dette har vært en god investering for mine kunder.


Hva vil du ha hjelp med?

Send oss en henvendelse her: