Søkemotoroptimalisering har en viktig betydning for både nettbutikker og nettsteder generelt.
Definisjon på SEO:
SEO er en forkortelse som står for søkemotoroptimalisering, (se lengre beskrivelse på Wikipedia)som er prosessen med å optimalisere nettstedet ditt for å få ubetalt trafikk - det vi også kaller organisk trafikk - fra resultatsiden for søkemotoren.
Altså: Når folk søker etter for eksempel "markedstrategi" så ønsker vi i Responspartner at folk skal finne oss, fordi vi hjelper med digital markedsstrategi. Derfor optimaliserer vi responspartner.no for at Google skal presentere dette nettstedet helt i toppen av søkeresultatet.
>> Hvordan og hvorfor fungerer søkemotoroptimalisering egentlig?
Hva gjør man i praksis med hjemmesiden eller nettbutikken?
Optimaliseringen innebærer å gjøre visse endringer i webdesign og spesielt i innholdet som gjør nettstedet ditt mer attraktivt for en søkemotor. Du gjør dette i håp om at søkemotoren vil vise nettstedet ditt som et toppresultat på resultatsiden for søkemotoren.
Dette er viktig, da du vil få langt flere gratisbesøkende fra Google ved å ligge på en topp 3 plassering, enn f.eks plass nr 7.
Selv om SEO kan bli ganske komplisert når det kommer til alle de forskjellige faktorene som påvirker rangeringene, er det ikke så vanskelig å forstå den grunnleggende prosessen:
Google ønsker at du optimaliserer for dem
Poenget er at Google ønsker å tilby den beste tjenesten for sine brukere. De sier gang på gang at de skal være den søkemotoren som leverer det mest relevante søkeresultatet til sine brukere. Det betyr at folk som søker etter "gressklippere på tilbud" skal få et resultat som de er fornøyd med.
For å klare dette må søkemotorene lete igjennom alt innhold som finnes på internett. Det er en formidabel jobb, og for å gjøre dette bruker Google mange tusen datamaskiner med spesiell programvare. Disse leter igjennom alle nettsteder, og lagrer den informasjonen de mener vil kunne bli viktig...
GoogleBot (som Googles robot heter) gjennomsøker nettstedet ditt, og forsøker å danne seg et bilde over hva nettstedet handler om. Det vil si kategoriserer det. Dette hjelper Google til å levere mer relevante resultater til de som søker etter bestemte emner eller nøkkelord.
Tilsvarende vil søkemotorene skanne nettstedet for å finne ut hvor enkelt det er å navigere og lese, og belønner brukervennlige nettsteder med høyere rangering på resultatsiden for søkemotorer. Dette er grunnen til at det i dag er viktig å ha mobilvennlige nettsteder blant annet.
Hva må man kjenne til for å gjøre god SEO?
Når man vet dette, så handler SEO om å lære seg hvilke faktorer som er viktig for at ditt nettsted skal bli kategorisert riktig i Googles systemer, og samtidig ha så mange gode signaler at Google plasserer ditt nettsted helt i toppen av sitt søkeresultat.
Søkemotoroptimalisering er derfor prosessen ditt nettsted må gjennomgå for å sikre at det deres ligger høyt i søkemotorene for relevante søkeord og uttrykk som DU vil bli funnet på.
Det er mange fordeler med SEO for bedriften din. Ved å forbedre hjemmesiden din, kan du arbeide for å utvide synligheten din på søkemotorene. Dette hjelper deg med å nå og engasjere flere potensielle kunder. Ved å lage mer engasjerende og effektivt SEO-fokusert innhold, kan du øke sjansene dine for å få inn mer målrettet organisk trafikk.
Kort og godt vil god SEO hjelpe deg å få flere kunder...
Nå som du vet hva som er SEO og hvordan det fungerer, la oss ta en titt på noen av faktorene som kan påvirke rangeringen av søkemotoroptimalisering. Google vil aldri gi bort den nøyaktige algoritmen de bruker for å rangere nettsteder, men de oppfordrer eiere av nettsteder til å optimalisere dem. Dette fordi det hjelper Google å levere mer relevante søketreff.
Imidlertid har vi en ganske god forståelse av noen av faktorene som påvirker resultatene for søkemotorresultatsiden (SERP = Search Engine Results Page). Disse faktorene inkluderer både on-side og off-side faktorer, som jeg vil gå mer inn på under.
Veldig mange kjenner til det vi kaller on-site og off-site SEO. Det vil si de faktorene som påvirker rangeringene i Google som man finner henholdsvis PÅ et nettsted og UTENFOR nettstedet. Men før vi tar en titt på disse faktorene så vil jeg dykke inn i innholdet.
Google ønsker å finne frem til relevant INNHOLD. For at du i det hele tatt skal kunne tilby dette til Google, så må du lage dette innholdet. Innholdet er effektivt både for å tiltrekke søkemotorene og hjelpe deg i å dele ditt budskap til leseren. Dersom du selger noe så er det der salget skjer: din salgstekst. Men ofte starter innholdet før salgsfokuset kommet: Det handler om å snakke til din leser - og få en kontakt..
Jo bedre kvalitet og relevant innhold du har på nettstedet ditt, desto lettere er det å få ditt nettsted rangert i topp 10 på Google.no
Samtidig vil et engasjerende og effektivt innhold sørge for at besøkende vil være lenger på ditt nettsted, og kanskje også dele det på sosiale medier. Men ennå mer: Det kan hjelpe dine lesere med å forstå hvor bra det du tilbyr er - og leder dem til å kjøpe fra deg..
Hemmeligheten til å lage innhold som er optimalisert for både søkemotorene og mennesker, er å lage en rekke forskjellige typer innhold som kommuniserer godt med din målgruppe og dom de opplever verdifullt å få med seg.
Her er noen eksempler på type innhold du kan produsere for å øke din bredde og gi søkemotorene mer å indeksere:
Min anbefaling er å skrive for mennesker først, og deretter korrigere ordvalg og setninger for søkemotorene. Noen starter med å skrive "for søkemotorene", og da kan teksten fort bli veldig kjedelig å lese - og av og til bare svada. Men dersom du hele tiden har en menneskelig leser i hodet mens du skriver, så blir stykket ofte bra. Deretter kan du enkelt korrigere innholdet til å passe godt til søkemotorene også.
Når du da skal korrigere teksten for søkemotorene, så må du vite hvilke søkeuttrykk folk faktisk bruker - og skrive disse inni innholdet. Dette er da altså relevante ord og uttrykk som folk faktisk bruker. Noen ganger bare ett eller noen få ord i sammenheng, og av og til hele spørsmål.
En annen faktor som kan påvirke rangeringen i søkemotoren er hvor ferskt innholdet ditt er. Dette er ikke et "must", men det kan være ok å tenke at man skal legge ut et nytt blogginnlegg i alle fall én gang er måned.
Men du kan også slippe lettere unna. Spesielt hvis du har en del innhold fra før. Du kan nemlig bare friske opp et gammelt innlegg, og publisere det igjen. Det alene kan gjøre mye bra for rangeringer.
Selv om det å lage innhold tar tid og ressurser, vil det mer enn lønne seg til slutt. Søkemotorer elsker stort innhold og forbrukere trenger kvalitetsinnhold for bedre å forstå verdien organisasjonen din kan gi.
Begynn med å lage noen få blogginnlegg, og prøv å bygge en følgerskare på sosiale medier. Når du har en gruppe lojale fans og følgere, kan organisasjonen din arbeide for å lage forskjellige typer medier for å tiltrekke seg og engasjere nye kundeemner.
SEO-faktorene på siden er de elementene som skjer på nettstedet ditt. Dette er tingene du har full kontroll over, noe som betyr at du kan arbeide for å forbedre disse faktorene over tid ved å følge beste praksis for SEO. Dette går utover bare innholdsmarkedsføring til de dypere nivåene på HTML-siden til nettstedet.
Her er bare noen av SEO-faktorene på siden som kan hjelpe deg med å forbedre søkerangering:
Tittelkode - Meta title:
Tittelkoden på hver side forteller søkemotorene hva siden din handler om. Dette bør være 70 tegn eller mindre, inkludert både nøkkelordet innholdet fokuserer på og firmanavnet ditt.
Metabeskrivelse - Meta description
Metabeskrivelsen på nettstedet ditt forteller søkemotorer litt mer om hva hver side handler om. Dette brukes også av de menneskelige besøkende for å bedre forstå hva siden handler om og om den er relevant. Dette bør inneholde søkeordet ditt og også gi nok detaljer til å fortelle leseren hva innholdet handler om.
Overskrifter og underoverskrifter - H1, H2 osv.
Ikke bare gjør overskrifter og underoverskrifter innholdet ditt lettere for besøkende å lese, men det kan også bidra til å forbedre SEO. Du kan bruke H1-, H2- og H3-tagger for å hjelpe søkemotorer med å forstå hva innholdet ditt handler om.
Interne lenker
Å bygge interne lenker, eller hyperkoblinger til annet innhold på nettstedet ditt, kan hjelpe søkemotorer med å lære mer om nettstedet ditt. Hvis du for eksempel skriver et innlegg om verdien av et spesifikt produkt eller tjeneste, kan du koble til produkt- eller servicesiden i blogginnlegget ditt.
Bildenavn og ALT-attributten
Hvis du bruker bilder på nettstedet ditt eller innenfor blogginnholdet ditt, bør du også inkludere søkeordet eller frasen i bildenavnet og alt-attributten. Ofte kaller man det "ALT-taggen", men det er per definisjon ikke en tagg. Men den ER viktig. -Dette hjelper både besøkende OG søkemotorene å forstå hva bildene handler om, og igjen er det faktorer som vil hjelpe nettstedet ditt i Google.
Unngå overoptimalisering
Når du strategisk plasserer SEO-nøkkelord og uttrykk på sidene dine, er det viktig å unngå overoptimalisering. Google og andre søkemotorer vil "straffe" siden din hvis du prøver å bruke nøkkelord for mange ganger i hele innholdet.
I tillegg vil du forsikre deg om at hver del av innholdet fokuserer på bare ett eller to nøkkelord. Dette hjelper deg med å sikre at innholdet ditt er spesifikt og relevant. Hvis du prøver å takle for mange søkeord på en gang, kan det påvirke søkemotoroptimaliseringen negativt, da det ofte gir unfokusert og tynt innhold.
Selv om innhold på siden spiller en viktig rolle i rangeringen av søkemotorene, er det også viktig å ta hensyn til nettstedarkitekturen. Du vil bruke et nettsteddesign som gjør det enkelt for søkemotorer å skanne eller gjennomsøke sidene og innholdet ditt.
Å bygge interne koblinger mellom sidene dine, lage et områdekart og sende inn nettstedskartet ditt til søkemotorer kan både bidra til å forbedre nettstedets gjennomsøkbarhet og gi søkemotorene en bedre forståelse av innholdet ditt.
Enda en bekymring når det kommer til nettstedets arkitektur er om nettstedet ditt er mobilvennlig eller ikke. Mange forbrukere søker etter informasjon og merker på sine mobile enheter.
Du må sørge for at disse brukerne kan se, lese og navigere på nettstedet fra mobilenheten. Dette påvirker ikke bare brukeropplevelsen, men det kan også påvirke SEO.
I tillegg til SEO-elementene på siden som organisasjonen din har kontroll over, er det også SEO-faktorer som kan påvirke rangeringen din. Selv om du ikke har direkte kontroll over disse off-side faktorene, er det måter du kan forbedre sjansene dine for å få disse faktorene til å fungere til din fordel. (Men mer om det senere!)
Her er noen av de forskjellige off-side SEO faktorene som kan påvirke rangeringen av søkemotorene dine:
Tillit - Trust
Tillit blir en stadig viktigere faktor i Googles rangering av et nettsted. Slik bestemmer Google om du har et legitimt nettsted som besøkende kan stole på. En av de beste måtene å forbedre tilliten er ved å bygge tilbakekoblinger av høy kvalitet fra nettsteder som har autoritet.
Linker
En av de mest populære måtene å bygge off-side SEO er gjennom tilbakekoblinger. Du vil være forsiktig her, da søppelposer med koblinger er en rask og enkel måte å få nettstedet ditt utestengt fra søkemotorene. Ta i stedet tid til å bygge relasjoner med påvirkere og fans som lager innhold av høy kvalitet og vil koble tilbake til nettstedet ditt i sitt eget innhold.
Sosiale medier - og omtale der
En annen viktig off-side SEO-faktor er sosiale signaler, for eksempel likes og aksjer. Når det gjelder å øke SEO, vil du se etter kvalitetsandeler fra påvirkere. Jo mer kvalitetsinnhold du publiserer, desto større sannsynlighet vil du være for å få folk til å dele innholdet ditt med andre.
Selv om du ikke har direkte kontroll over hva som skjer utenfor organisasjonen din, kan du øke sjansene dine for å forbedre off-side SEO ganske enkelt ved å lage kvalitetsinnhold som andre vil finne verdifulle.
Jo mer relevant og interessant innholdet ditt er, desto mer sannsynlig vil andre være å lenke til innholdet ditt og dele det på sosiale medier. Jo flere som stoler på innholdet ditt, desto mer vil også søkemotorene gjøre det.
Når det gjelder SEO, er det to forskjellige tilnærminger som organisasjoner tar for å optimalisere nettstedene sine for søkemotorene - black hat vs. white hat SEO.
Noen organisasjoner er bare interessert i SEO slik at de raskt kan rangere innholdet og tjene penger på kort sikt. Black hat SEO involverer taktikker som fokuserer på å optimalisere innhold bare for søkemotorene.
Dette betyr at organisasjoner ikke vurderer de menneskelige besøkende som vil lese og navigere på nettstedets innhold. Disse organisasjonene vil bøye eller bryte reglene for å forbedre nettstedets rangering for å få en rask sum.
Til slutt produserer denne tilnærmingen til SEO sider som ofte er vanskelige for folk å lese og ligner mye på spam. Selv om nettstedene kan rangere raskere enn de som er optimalisert riktig, blir disse nettstedene ofte straffet eller utestengt av søkemotorer ganske raskt.
Totalt sett ødelegger denne raske og raske tilnærmingen til SEO organisasjonens sjanse for å bygge et nettsted som er bærekraftig og som kan bringe inn nye kundeemner i årene som kommer.
På den annen side er white hat SEO en effektiv tilnærming til å optimalisere nettstedet ditt for søkemotorer og bygge en bærekraftig virksomhet på nettet. Denne tilnærmingen til søkemotoroptimalisering innebærer å fokusere på det menneskelige publikum som vil klikke på og lese nettstedets innhold.
Målet med denne typen SEO er å produsere best mulig innhold på et nettsted som er lett å lese og navigere, mens du også følger søkemotorens regler for optimalisering.
Det er viktig å merke seg at selv om svart hatt SEO-taktikker kan hjelpe deg med å rangere raskt, er det uunngåelig at søkemotorene etter hvert vil finne ut hva du gjør og straffe nettstedet ditt.
Avhengig av alvorlighetsgraden av lovbruddet, kan det hende at nettstedet ditt ikke kan komme tilbake fra straffene. Den eneste måten å bygge en bærekraftig online virksomhet som vil gi mer organisk trafikk over tid, er å følge beste praksis for SEO og lage effektivt innhold som besøkende vil finne verdifulle.
Etter å ha lært mer om hva som er SEO og hvordan det fungerer, kan du nå arbeide for å gjøre endringer på nettstedet ditt for å forbedre SEO og øke rangeringen på resultatsiden for søkemotorer.
Husk at det er mange faktorer som påvirker SEO-rangeringen din, men det viktigste å vurdere er om innholdet ditt er verdifullt og relevant for det tiltenkte publikummet ditt.
Husk at optimalisering av søkemotorer tar tid å utføre sin magi. Du vil ikke oppleve fordelene med SEO over natten. Det kan faktisk ta flere måneder å glede seg over resultatene av det harde arbeidet ditt.
Å følge beste praksis for SEO ved å lage kvalitetsinnhold som er fokusert på å hjelpe de menneskelige besøkende, er imidlertid den beste måten å bygge en bærekraftig online virksomhet som vil fortsette å få inn ny organisk nettstedstrafikk i årene som kommer.
Trenger du hjelp til å bygge din SEO?
Hvis du ikke er fornøyd med rangeringen i søkemotorene så ta kontakt med oss Det talentfulle teamet hos Responspartner leverer SEO-tjenester av høy kvalitet som vil hjelpe deg med å forbedre rangeringen av søkemotorene og få mer relevant organisk trafikk til nettstedet ditt.