Flere kunder via søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering - Norsk SEO byrå

Slik kan du få lukerativ gjennomføring av SEO - og bedre synlighet i søkemotor listene

93% av kjøpsbeslutningene starter ved et søk på nett. Det vil si et søk i Google. Er du tilstede i Google og treffer kundene allerede i starten på deres leting etter produkt eller tjeneste - så er det mye mer sannsynlig at du får solgt til dem. 

God optimalisering av din hjemmeside = flere kunder...

Synlighet i Google

Bli synlig i Google - slik at du kan få flere kunder

God rangering i Google på dine viktigste søkefraser gir mer omsetning - og høyere fortjeneste.

Slik er prosessen:

  1. 1) Kunden søker etter mer informasjon om problemet sitt, etter løsning på sitt problem eller et produkt som kunden har bestemt seg for å kjøpe.

  2. 2) Kunde finner en av dine hjemmesider og blir gjort oppmerksom på hvordan du kan hjelpe.

  3. 3) Kunde bestiller det du tilbyr eller sender deg en forespørsel.

Fungerer det i praksis?

Ja, våre kunder opplever at mye av salget deres går til kunder som kommer fra søkemotorene. God søkemotoroptimalisering handler ikke bare om å få mer trafikk, men å få rett person inn på hjemmesiden.

Bare tenk på deg selv:
Hvor går du når du vil finne produkter og tjenester for å løse dine ønsker?

Ja, 93% av nettsalgene starter med et søk i Google, og det er der du treffer dine kunder.

Hvorfor er Google-optimalisering så viktig?

Her er noen viktige punkter for deg å være klar over:

  • Kunder som kommer via god og riktig søkemotoroptimalisering koster i snitt 61% MINDRE enn andre kunder. 

  • 93% av all aktivitet på nettet starter i en søkemotor (Forbes). Du må altså være tilstede der kundene starter sitt søk etter produkter og tjenester: I Google...

  • 14,6% av kundeemner som kommer via søkemotorer ender opp som kjøpere.

  • 61% av kjøpere har først blitt inspirert eller overbevist om å kjøpe via en blogg (og søkemotorene er bloggernes største trafikk-kilde dersom de ikke er en kjendis).

  • 87% gjør sine egne undersøkelser på internett før de kjøper (og da søker de som oftest i en søkemotor)

Med andre ord er det veldig viktig for deg og ditt firma at dere er godt tilstede i Google når folk søker etter problemer, løsninger eller konkrete produkter eller tjenester som er relevant til det du tilbyr. 

Hva er SEO?

Søkemotoroptimalisering er kort fortalt begrepet som brukes når vi jobber for å plassere din hjemmeside høyere opp i det organiske søketreffet (gratis plasseringene) i Google og de andre søkemotorene. Vil du lese mer om dette så les "Hva er SEO?" her.

Google er desidert størst på det norske markedet, og derfor konsentrerer vi oss om Google. God SEO vil gi deg flere kunder. Punktum!

SEO står for "Search Engine Optimization", som på norsk heter søkemotor-optimalisering. Noen sier "SEO optimalisering", men det er jo litt smør på flesk...

Uansett er det en VIKTIG del av din digitale markedsføring, men ofte veldig vanskelig å utføre selv. Derfor velger mange å leie inn en SEO ekspert, enten til å få råd eller å gjøre jobben for seg.

Det kreves mye spesialkompetanse og riktige verktøy for å få til god synlighet i søkemotorer. Velg derfor noen med lang og bred erfaring til å gjøre dette for deg. 

Her får du hjelp med søkeoptimalisering fra noen som har drevet med dette i over 15 år, har laget flere kurs og også engelsk fagbok om temaet.

Hva er hensikten med søkemotoroptimalisering?

SEO markedsføring er effektivt!

Folk søker på Google etter ALT mulig: problemer, løsninger, konkrete produkter etc. - Da må de MÅ finne deg!

Søkemotor optimalisering, når det er utført riktig, er en svært effektiv form for markedsføring. Du plasserer ditt budskap foran din kundegruppe - til rett tid.

Derfor er optimalisering for bedre synlighet i Google en veldig viktig del av markedsstrategien til et hvilket som helst selskap. Ikke bare for nettbutikker og dem som selger på nett, men for alle som er interessert i nye kunder.

I tillegg kan god Google-optimalisering hjelpe deg med din markedsplanlegging.

Som nevnt søker de fleste på Google etter løsninger på sine problemer. Dette er viktige kunder for deg! – Folk som søker etter løsningen er nemlig motiverte kjøpere, og derfor er sannsynligheten større for at Google-besøkende vil kjøpe fra deg enn andre tilfeldig besøkende.

I tillegg opplever folk at Google “anbefaler” din hjemmeside som løsning, og dermed opplever dine kunder større grad av troverdighet for din hjemmeside når de kommer til deg gjennom en “uavhengig anbefaling” – enn om de hadde kommet gennom en reklame du har.

Kombinasjonen av overnevnte gjør at besøkende fra Google ofte kjøper din løsning, hvis andre viktige faktorer er i orden.

SEO er smart valg for deg fordi du kan...

Tjene mer penger

Hensikten med SEO er at du skal få flere klikk fra Googles SERP (Search Engine Results Page = søkeresultatene) inn til din salgsside. Klikk fra SULTNE kjøpere. Det er bevist gang på gang at disse kjøper oftere og mer enn folk som ellers kommer inn på et nettsted. Derfor er det lønnsomt å komme høyt i Google på de frasene som brukes av sultne kjøpere.

Kunne du tenke deg det?

Spare penger

Når du først ligger i toppen på Google på de søkefrasene du vil ha, så henter du inn folk helt gratis. Du betaler ikke per klikk, og ikke betaler du per visning heller. Det er rett og slett gratis. Dermed vil du på lang sikt spare store penger på å ligge i toppen av Google.

Spare tid

Du driver et firma fordi du tjener penger på det du gjør. Bruk derfor tiden din på det, og ikke forsøk å lese deg opp på hvordan du skal gjøre god SEO selv. Problemet er at SEO endrer seg hele tiden, for Google endrer seg. 

Spar din tid ved å sette bort jobben til dem som spesialiserer seg på søkemotoroptimalisering. Da frigjør du verdifull tid så du kan konsentrere deg om å selge til dem som kommer innom.

Slipp unna masse strev

Det å lære seg SEO-metoder og tilegne seg kunnskap er veldig krevende. I tillegg så må du lære deg mye teknisk, og også være komfortabel med å kode. I tillegg til å lære deg å skrive tekster som er bra på nett.

Alt dette slipper du ved å sette bort jobben til dem som kan det. Er ikke det smart?

Så hva er unikt med SEO fra Responspartner?

Med søkemotoroptimalisering (SEO) får du en konkret SEO-metodikk bygget på vitenskaplige fakta og svært lang erfaring . Det gjør det SÅ mye lettere for deg.

Det krever lite eller ingen forkunnskaper fra deg, og gir deg langt flere potensielle kunder. Du trenger ikke å forstå det tekniske eller ha mange ledige timer for å benytte denne smarte online markedsføringsmetoden. Dette fungerer for alle bedriftseiere og firmaer.

Når du får hjelp med å bli mer synlig i Google har du den fordelen at du får mer oppmerksomhet og mer salg via Google. For folk søker etter produkter eller tjenester du tilbyr.  Da er det smart at du ligger der i toppen av Google.

Du slipper også kaste bort tid på SEO som ikke fungerer (eller ennå verre: straffer deg). Slipp å "gå i baret" og slipp unna Googles straffemetoder. Bruk en kompetent SEO ekspert til å hjelpe deg.

Søkemotoroptimalisering (SEO) er enkelt for deg å ta i bruk, og det hjelper deg på lang sikt å spare annonsekroner. Ergo gir deg bedre lønnsomhet.

Søkemotoroptimalisering gjør at dine målgruppe lettere vil finne frem til deg og bli interessert i å kjøpe fra deg og gir deg muligheten til å hente inn kunder du ellers ville gått glipp av

SEO for hjemmeside

Når du nå ønsker å rangere ditt nettsted i toppen av Google så må du vite hva som må gjøres. Her er en liten oversikt over det som må gjøres for at din hjemmeside skal rangere i topp 10, og samtidig gjøre det du ønsker at den skal gjøre for deg:

Søkefraseanalyse - bestemme hvilke fraser du vil rangere i topp 10 på. 

Innhold: Gjenbruke eller skrive nytt innhold for mennesker - og søkemotorene.

Optimalisering for rangering i topp 10: Gjøre nettstedet attraktivt for søkemotoren.

Be om respons: Sørge for at nettsiden gjør det den skal gjøre.

SEO for nettbutikk

Nettbutikk SEO er en egen sak. Det er krevende å rangere en nettbutikk i toppen av Google. Spesielt dersom du opererer i en konkurransesituasjon med sterk konkurranse, og der du har konkurrenter som bevisst jobber med å rangere på spesifikke søkefraser. 

En konkurrent behøver ikke være en nettbutikk. For eksempel kan en blogger være en konkurrent til deg som driver nettbutikk, for bloggere opptar gjerne en del av topp-plasseringene i Google.

Derfor har vår SEO konsulent Preben Sangvik utviklet en løsning spesifikt for nettbutikker. Han har også skrevet en bok om temaet, der formålet er å hjelpe nettbutikk-eiere å utnytte Google bedre enn de vanligvis gjør. Boken (på engelsk) handler om hvordan man best mulig bør jobbe med søkemotoroptimalisering for å få flere faktiske kjøpere til en nettbutikk. Måten SEO gjøres på har enorm betydning for omsetning og inntekter. Dette gir han deg gladelig tips om!

I hans SEO guide er det tydelige og klare måter å gjøre dette på, og det har stor betydning for dem som velger å følge hans råd.

Pris på SEO

Hva koster god SEO?

SEO og SEM er markedsføring. Hvordan setter du verdien på markedsføringen? Jo, ut fra resultatet!

God SEO betaler seg selv. Kort og godt. Det er akkurat det samme som med god markedsføring. Når det gjøres rett så vil markedsføringen betale seg selv...

Søkemotoroptimalisering er i bunn og grunn en del av din digitale markedsføring, og spørsmålet er hvilken verdi du får igjen for din optimalisering:

Verdien av SEO kommer helt an på bransjen, resultatene og hvor godt din hjemmeside selger. Det grunnleggende er at økt synlighet i Google = flere kunder...

Eksempel: verdi av SEO for nettbutikk:
Hvis din nettbutikk er noenlunde normal har du en konverteringsrate på ca 2%. (selger til 2 av 100 besøkende). Hvis konverteringen på besøkende fra Google er høyere (normalt sett er den det) kan vi regne med 3%. La oss si at et gjennomsnittssalg gir deg 1000,- i fortjeneste. Samt at Google vil sende deg 1000 unike besøkende hver måned, da vil optimaliseringen være verdt 30.000,- / måned

Hvis vi sier at gjennomsnittssalget gir deg 2500,- så vil optimaliseringen være verdt 75.000,- / mnd

Eksempel: verdi av SEO for nettsted:
Hvis du har et nettsted som promoterer ventilasjonssystemer, og du normalt klarer å selge til 1 av 100 besøkende, så har du en konverteringsrate på 1%. Hvis et gjennomsnittssalg gir deg 47000 i fortjeneste, så vil en økning på kun 260 unike besøkende per måned tilsi 122.200 i fortjeneste hver måed...

Dette er forsiktige tall.

Vi har jobbet med kunder der søkemotoroptimaliseringen vi har gjennomført har vært verdt langt mer. – Så dette har vært en god investering for våre kunder.

Og det er det vi ønsker at du skal se: Investering i god SEO vil gi deg god "Return On Investment" (ROI). 

Et eksempel for en nettbutikk

Antall søk per frase: 720/ mnd
Salg per 100 besøkende: 2 stk
Overskudd per salg: kun kr 2600,-

SEO ekspert gir god lønnsomhet
 Plassering Gj.snitt CTR Antall besøkende Antall nye kunder Overskudd Overskudd ved 10 fraser
33,64% 242 kr 12595  kr 125950
16,67 120  kr 6241  Kr 62410 
9,62% 69  kr 3602  Kr 36020 
6,4% 46  kr 2936  Kr 29360 
4,55% 33  kr 1704  Kr 17040 

Et eksempel for en konsulent:

Antall søk per frase: 720/ mnd
Henvendelser per 100 besøkende: 16,1 stk
Overskudd per henvendelse: kun kr 5000,-

Plassering Gj.snitt CTR Antall besøkende Antall nye henvendelser Verdt
33,64% 242 39 kr 194977
16,67 120  19  kr 96619
9,62% 69  11  kr 55758
6,4% 46  kr 37094
4,55% 33  kr 26372

Forklaring av CTR - Click Through Rate:

Et størrelsesforhold som viser hvor ofte folk som ser på oppføringen din ender opp med å klikke på den. Klikkfrekvens (CTR) brukes her for å vise hvor i et Google-søkeresultat folk klikker - og hvor ofte.

CTR er antall klikk som en plassering i søkemotorens resultatside får delt på antall ganger søkeresultatet vises: klikk / visninger = CTR. Hvis du for eksempel hadde 100 klikk på 720 visninger, ville CTR-en din være 13,88%.

Fordeling av CTR er hentet fra Advanced Web Ranking - CTR study

Hva gjør vi når vi SØKEoptimaliserer?

Det finnes hovedsaklig to hovedmetoder for søkemotoroptimalisering: On-site og off-site.

Dette handler om alt du kan gjøre med din egen hjemmeside for å fortelle Google at denne er viktig og relevant. Hjemmesiden gjøres brukervennlig og rask. Dette er med på å hjelpe dine kunder å bruke tid på din hjemmeside - og det måler Google.

"Skjult informasjon" må brukes til det fulle. Dvs. meta-tagger og bruk av formatteringer på hjemmesiden. Intern-linking betyr også en del, sammen med utrolig mange andre faktorer.

I likhet med off-site optimalisering vil on-site optimalisering gjort feil skade din plassering, mens gjort riktig bety utrolig god og billig markedsføring for din hjemmeside.

on-site SEO

Off-site optimalisering handler om alt som må gjøres utenfor din hjemmeside. Det kan deles opp i flere elementer:

Linker
Hver eneste link du får inn til din hjemmeside fra andre nettsteder er med på å fortelle Google litt om din hjemmeside. Det kan være godt eller dårlig nytt for deg. Søppel-linker gir deg dårlig rangering, mens gode linker kan flytte deg til toppen av Google. Vi har lang erfaring i å skaffe gode linker inn til våre kunder. 

Sosiale signaler
Alle signaler fra sosiale medier og web 2.0 sider er likedan viktige. Det kan være en Facebook-like, en Linkedin-deling eller helt andre signaler. 

Off-site søkemotoroptimalisering er en tidkrevende prosess. Det er viktig at linkene skaffes på rett vis. 

Gjør man off-site søkemotor på feil måte kan Google straffe hardt. Gjør man det på riktig måte kan det bety gode penger i kassa for deg.

off-site søkemotoroptimalisering

Det å gjøre SEO i Norge og på norsk er litt annerledes enn i det store utlandet. På mange måter er det enklere enn å jobbe på språk som har flere titalls millioner søkere og ditto høy konkurranse, men på andre områder er det dyrere. Grunnen er rett og slett at søkemotoroptimalisering er en manuell jobb, og timesprisen i Norge er høyere enn andre steder. Da kan det være fristende å prøve et utenlandsk selskap - eller til og med outsource til Fiverr. 

Det kan jo være fristende når man kan få utført "SEO" til latterlige lave priser. MEN mange har hatt svært negative erfaringer med å prøve  utenlandske SEO-selskaper.

Spesielt billige småfirma eller innleie av enkeltpersoner som automatiserer mye av det de gjør. Og særlig når det er folk som lover mye for en enkelt-betaling. Alt fra en "Bygg 10000 linker til din hjemmeside" for kun $5 på Fiverr, til noen tilsynelatende seriøse tilbydere. Men ikke la deg lure.

Et godt tips her er å bruke noen som har god erfaring med SEO, i Norge. For synlighet på nett her i Norge er avhengig av at det gjøres skikkelig, spesielt dersom du vil ha varige resultater. 

seo i norge

Hva bør jeg se etter hos et SEO-byrå?

Lidenskap!

Mange små og større firma leverer kun søkemotoroptimalisering fordi deres kunder spør etter det. Men byrået har ikke ansatte eller medarbeidere som er  lidenskaplig opptatt av synlighet i Google. De er kun opptatt av å kunne tilby "ok" SEO til kunden - så de kan fakturere mer...

Pass deg især for dem som prøver å selge deg "katalogoppføringer" som skal "søkemotoroptimaliseres". Det er som regel helt dødfødt. 

Velg heller et SEO-byrå som er lidenskaplige. Som snakker om synlighet, plassering øverst i Google og jobben med entusiasme og "glød". Der vil du oppleve at de jobber hardt og godt for at du skal oppleve de gode resultatene. For da gjør de et ikke bare for penger, men for sporten.

seo byrå

Pris på SEO - med resultater:

Norsk SEO byrå - topp 10 i Google

Få uforpliktende pristilbud på søkemotoroptimalisering (SEO)!

Hos oss får du et konkret uforpliktende pristilbud på søkemotoroptimalisering (SEO), slik at du vet hva du får. og hva det krever av deg.

Du får også rådgivning og hjelp med å se om SEO er en god løsning for deg - og dermed tilbud på riktig type for ditt behov.

Når du vurderer søkemotoroptimalisering så er det viktig at du får en god oppstart, og kjenner at du er i trygge hender. Målet ditt er jo å gjør at dine målgruppe lettere vil finne frem til deg og bli interessert i å kjøpe fra deg.

Benytt vår mer enn 15 års erfaring. Det gir deg muligheten til å hente inn kunder du ellers ville gått glipp av. I det inngår det gode resultater og klare lønnsomme strategier. Selvfølgelig får du personlig oppfølging, coaching og hjelp.

Send inn skjema eller ring oss på 45059000

Kontakt med oss for rådgivning, hjelp med å se om SEO er en god løsning for deg og konkret uforpliktende pristilbud.

Send inn skjemaet, så vil en av våre eksperter på hjelp med å bli mer synlig i Google sjekke over dine behov og komme tilbake med konkret løsning for ditt firma.

Uforpliktende selvsagt!

Få uforpliktende pristilbud:

Send inn skjemaet under så vil du få uforpliktende tilbud på søkemotoroptimalisering for ditt firma.
  • Hvem vil ha utført SEO?
  • Kontaktinformasjon

"Ekstremt bra søkemotoroptimering!
Nettsiden var på førstesiden av google i løpet av noen dager på alle optimerte fraser. Anbefales!

Oppsummering:
I mer enn 15 år har Responspartner AS hjulpet bedriftseiere og firmaer med strategiske og praktiske gjennomføringer av SEO-metoder i hele Norge. Gode resultater, ferdig gjennomtenkte og erfarne løsninger - og med med fokus på at det skal lønne seg for deg!

Du får:

- Unik og god SEO-gjennomføring
- Personlig oppfølging, coaching og hjelp
- Unik kunnskap innen hjelp med å bli mer synlig i Google

..som hjelper deg å få satt ditt salgsbudskap foran sultne kjøpere!