Hva er markedsføring?

Så hva er markedsføring egentlig? Jeg vil si det så enkelt som at: Markedsføring handler om å endre folks tro...

Hva er markedsføring?Det er veldig mange definisjoner av markedsføring som har blitt brukte siste årene. Hver av disse definisjonene har noe for seg, og kan brukes til å beskrive den prosessen som mange mennesker refererer til som "markedsføring".

Imidlertid er kanskje den enkleste litt "formelle definisjonen" av markedsføring å forstå den som American Marketing Association bruker. Markedsføring er definert som "aktiviteten som skaper, kommuniserer, leverer og utveksler tilbud som har verdi for kunder, klienter, samarbeidspartnere og samfunnet for øvrig".

Men selv liker jeg aller best definisjonen til Stephen Larsen:

"Markedsføring handler om å endre folks tro."

Markedsføring er å endre din tro...

For alle går rundt og tror ett eller annet om et produkt, en tjeneste eller noe annet. Når jeg gjør markedsføring for mitt produkt eller tjeneste så ønsker jeg å endre din tro - til å sammenfalle med min tro.

Du vil for eksempel ikke ta i bruk digital markedsføring dersom du tror at det er dyrt, er upålitelig eller bare plunder og heft.

Men du ville nok tatt i bruk markedsføring på nett dersom du har samme tro som meg. (Jeg vet jo at det fungerer meget bra når det er gjort på rett måte, og i denne sammenheng så vil jeg si at jeg har sterk tro på det...)

Derfor ønsker jeg at du begynner å tro det samme som meg om digital markedsføring...

Jeg tror at digital markedsføring er en av de aller mest kostnadseffektive markedsføringsmetodene du kan benytte i dag. - Eller rettere sagt det området du i alle fall bør markedsføre deg på.

Derfor forsøker jeg i vår markedsføring å få deg til å tro det samme som meg. ..

Igjen: "Markedsføring handler om å endre folks tro."

Det å endre tro handler ikke om å bare "å tro", men å få frem fakta.

Eksempel på bruk av fakta i markedsføring - for å endre folks tro:

En av metodene jeg virkelig ønsker at folk skal oppdage - og tro på - er det at å optimalisere nettstedet sitt for Google er svært effektiv markedsføring. Det vi kaller søkemotoroptimalisering.

Min erfaring er at det gir gode kunder...

..og det er gode kunder du ønsker.

Men ikke bare ta mitt ord for det. Se på disse faktaene om SEO i lys av markedsføring:

  • 70-80% av folk unngår å klikke på betalte annonser. Men de klikker gjerne på gratis-oppføringene i Google. Så ved å kun bruke betalt annonsering i sin markedsføring så mister folk 70-80% av salgsmulighetene...

  • 93% av folk søker på Google når de leter etter svar på problemene sine (kilde: Forbes), eller det å finne løsninger som de vil ha. Altså mer enn 9 av 10 personer...

  • Søkemotorer genererer mer enn 300% mer trafikk til nettsteder enn sosiale medier (kilde: SMA Marketing)

  • 14,6% av SEO-besøkende kjøper... Altså de som henvender seg etter å ha funnet et nettsted i søkemotorene ender opp med å kjøpe (Kilde: Crazy Egg)

  • 87% gjør egne undersøkelser på nett FØR de kjøper et produkt. (Kilde: Retail Drive)

Dette er tall fra reelle undersøkelser om folks atferd på nett, og som du ser så "tror jeg rett". Det håper jeg du også gjør.

Tradisjonelt syn på hva markedsføring er

Hvis man skal se tradisjonelt på hva markedsføring er, så må man se på hele markedsføringsprosessen. Hver gang du utarbeider en markedsføringsplan for firmaet ditt, er det viktig å alltid huske at det er fire viktige deler av en markedsføringsplan:

  • produkter og tjenester
  • promotering
  • distribusjon
  • priser

Produktet/ tjenesten:
Før du selv kan begynne å markedsføre, må du ha produktet eller tjenesten du faktisk skal markedsføre. Dette betyr at du må ha produktet eller tjenesten klar til konsum av de menneskene du markedsfører til. Dette er grunnen til at produktene og tjenestene alltid er de første komponentene i markedsføringsprosessen.

Promoteringen:
Den neste komponenten i en markedsføringsplan er promoteringen. Markedsføring betyr ganske enkelt å prøve å overbevise publikum om å innse at det du tilbyr er verdt det. Målet her er å øke folks tro på det du tilbyr. Igjen så er vi tilbake til den enkleste definisjonen av markedsføring.

Distribusjonen:
Distribusjon er den neste komponenten i markedsføringsplanen som må sees på med like stor betydning. Etter at du har konstatert at offentligheten er interessert i det du har å tilby, må du nå tenke på en måte de skal få produktet eller tjenestene du har lovet dem. Med distribusjon må du være sikker på at det du markedsfører faktisk vil nå kundene du har lovet, ellers vil markedsføringsplanen ikke være fullstendig. Ingen liker å føle seg lurt, og ingen liker å ikke kunne få noe de virkelig har lyst på.

Priser:
Til slutt er priser den siste komponenten i markedsføringsplanen. Dette innebærer å holde en passende pris som vil tiltrekke seg kunder, men som fortsatt tilbyr fortjeneste.

Moderne syn på markedsføring

Jeg er ikke helt tilhenger av den tradisjonelle måten å gjøre ting på. I alle fall ikke når man i dag har mulighet til å jobbe på en lit annerledes måte. For det er alltid risikopreget å ført utvikle et produkt, og deretter promotere det. For da kan man oppleve at det ikke er en sann etterspørsel etter produktet. Da vil man prøve å "selge i motvind".

Da er jeg mer tilhenger av å først promotere et "kommende produkt" og se hvem som bestiller det. Det er noe liknende Elon Musk har gjort med Teslas nye Cybertruck. Der holdt han en glimrende presentasjon som ble kringkastet live til hele verden, og rett etterpå kom det inn tusenvis av forhåndsbestillinger på bilen. Ut fra det vet de at produktet holder vann, altså at det er etterspørsel etter det.

Få hjelp med din digitale markedføring

Her i Responspartner så ønsker vi å hjelpe firmaer med å markedsføre seg bedre. Altså få dine potensielle kunder til å tro på det du tilbyr, så mye at de faktisk kjøper fra deg.

Ønsker du hjelp med markedsføringen så kontakt oss.

Hjelp med søkemotoroptimalisering

I over 15 år har vi hjulpet norske (og utenlandske) bedrifter og nettsteder i å bli synlig på nett. Vi hjelper gjerne deg også.



Publisert/ published: 26-02-2020