Bør jeg outsource SEO eller gjøre det selv?

Bør jeg outsource SEO eller gjøre det selv?

Her vil jeg utforske fordelene ved å outsource SEO til et profesjonelt byrå. Du har kanskje ikke vurdert det før, men svaret kan overraske deg.

Internettmarkedsføring vokser raskt om dagen

Det er ikke rart med denne spesielle situasjonen vi er i med et delvis lukket land og lite lyst til å gå der alle andre er, og nå går mye av handelen via nettbutikker. Jeg tror det vil være slik i overskuelig fremtid. Ikke det med å stenge landet, men at folk blir enda mer vant til netthandel. Når det er sagt, er det ikke nok for en bedrift å bare ha et nettsted.

Det er absolutt ingen tvil om at det er utrolig viktig at nettstedet ditt er synlig for potensielle kunder og vises i søkeresultater når de søker etter søkeord relatert til virksomheten din. Hele 93% av menneskene leter etter varer på nettet. De går til Google og skriver inn noe de håper å finne.

Med utgangspunkt i det, hvis nettstedet ditt er på side 2 eller lavere i Google får du praktisk talt ingen oppmerksomhet. Ergo ingen kunder fra Google…

PROBLEMET er at du har konkurrenter

Og de selger konkurrerende produkter og tjenester til deg. Hvis kundene dine først finner dem, så handler de derfra. Du har mistet inntekt.

Det du trenger å gjøre er å sørge for at du skiller deg ut og blir sett først. Hvis ingen ser hva du tilbyr på hyllen først, glemmer de det og fortsetter.

LØSNINGEN er å sørge for at kundene først finner og husker produktene/ tjenestene dine

Du kan gjøre dette ved å rangere fremtredende i søkemotorresultater, for eksempel gjennom SEO. Uansett hva slags markedsføring du driver med, er det viktig å sørge for at forbrukerne enkelt kan finne og få kontakt med virksomheten din.

Derfor bør du bruke SEO

Når begrepet søkemotoroptimalisering (SEO) er nytt, kan du synes det er forvirrende. Ikke bekymre deg, vi er her for å forklare!

Søkemotoroptimaliseringen er det man gjør for som hjelper Google med å forstå at nettstedet ditt fortjener mer oppmerksomhet enn konkurrentenes nettsteder. Det handler om å fokusere på presentasjonen av nettstedet ditt, innhold og eksterne signaler for å øke din Google-siderangering. I søkeresultatet vil da ditt nettsted klatre høyere opp, få mer oppmerksomhet, flere som klikker på din oppføring og dermed vil du få flere besøkende inn på ditt nettsted.

Det som gjør SEO så lønnsomt er at de som kommer inn på ditt nettsted da er interessert i det du tilbyr, og dermed mer sannsynlig at de kjøper enn for eksempel folk som kommer via Facebook-annonser.

Søkemotoroptimaliseringen bør gjøres av dem som kan det

Det er ingen nyhet å si at selskaper ikke bare leter etter effektive SEO-strategier, men også investerer i det.

Man kan lure på hvorfor, men det er en gang slik at når man skal ha noe gjort virkelig bra så ønsker man å benytte en fagmann. Mange kan f.eks skifte en planke i kledningen på huset selv, men skal man bygge et nytt hus så benytter man fagfolk. Slik er det med bilen også: Mange kan bytte vindusvisker på bilen selv, men når man trenger å bytte drivaksling vil de fleste sette bort jobben til et verksted som kan jobben sin.

Som ekspert i bransjen selv har jeg hjulpet mange selskaper siden 2004. En av de første jeg hjalp i 2004 var et lite “bed and breakfast” i Oslo - som ble mer synlig enn store hotellkjeder når folk søkte etter "overnatting Oslo" og tilsvarende søk. Det var skikkelig lønnsomt for dem. Etter det har jeg hjulpet så mange bedrifter at jeg ikke har tallet på det.

Og det er drivkraften bak SEO: Det skal lønne seg for din bedrift!

Basert på min erfaring med mange SEO-konsulenter, har jeg lagt merke til at mange ofte bare er rank-jaktere i stedet for å fokusere på penge-resultatet for klienten sin. Det er dumt.

En av de beste måtene å optimalisere nettstedet ditt er ved å ansette et SEO-selskap som er opptatt av din bunnlinje. Altså at du skal tjene penger påd et. De gjør alt for deg og lar deg fokusere på det du er god til!

Fordelene ved å flytte SEO til ekstern hjelp er verdt å sjekke ut.

Det vil spare tid og krefter for deg, som kan brukes bedre andre steder.

1. Den kanskje største fordelen med å outsource SEO-behovene dine til et byrå er at du får ekspertisen på en stab av SEO-eksperter som vil jobbe med nettstedet ditt.

Med et team som bare er spesialisert på SEO, vil de bli mer kunnskapsrike om trender og effektiv markedsføring på dette feltet. Du kan fokusere på andre aspekter av prosjektet uten å bruke tid på forskning.

Teamet vil utvikle tilpassede SEO-strategier som passer for virksomheten din og holde deg oppdatert om de siste SEO-trendene. Du kan også få verdifull innsikt fra deres eksisterende erfaring med andre kunder.

2. SEO-byråer jobber med mange kunder, noe som gir dem erfaring med å forstå hva forskjellige selskaper krever av sine SEO -tjenester.

Det er en stor fordel for arbeid med flere kunder, å ha et bredt perspektiv og kunne se hva andre lykkes med, slik at man har mye erfaring å dra veksel på for å hjelpe deg best mulig.

3. Du sparer tid, penger og krefter og får fordelene av et "internt SEO-team" som du slipper å lønne når de ikke jobber med ditt nettsted. Søkemotoroptimalisering er ressurskrevende, og ved å hente inn en SEO ekspert vil du ha full oversikt over kostnadene dine.

4. Du kan outsource SEO-arbeid til en profesjonell tjenesteleverandør slik at de kan konsentrere seg om optimalisering av nettstedet ditt i stedet for å prøve å håndtere en rekke forskjellige markedsføringsoppgaver som du må gjøre ellers, i tillegg til at du må håndtere dine egene kunder, leveranser med mer.

5. Outsourcing av SEO er den perfekte løsningen for bedrifter som har ansvaret for å administrere sitt eget nettsted. Du kan få mange som jobber på nettstedet ditt til å se resultatene dine raskere enn om du bare hadde en eller to interne eksperter.

Noen siste tanker

SEO er kjempeviktig for de aller fleste bedrifter som skal overleve fremtiden så lenge de har en del konkurrenter. Dermed handler det mest om hva du skal gjøre: Gjøre det selv eller sette bort jobben til dem som kan det.

Det handler mest om hvilken størrelse budsjett du har, hvor mange timer du kan investere for å forbedre nettstedet ditt, og også graden av interesse du har for å lære ting selv. Det kan ta mye tid å forstå alt - og ofte vil det ta alt for mye tid.

Det avhenger av hvor mye tid og penger du har - hvis du har god tid og lite penger, vil jeg anbefale å gjøre jobben selv, men hvis du trenger hjelp potensielt å ansette en SEO -konsulent.

Hvis du har lite ledig tid og mulighet til å omfordele budsjettet, vil jeg anbefale å sette av det du kan. Deretter kan du fokusere på kjernevirksomheten din og tjene pengene du bruker på en ekstern konsulent eller et byrå.

Når du ønsker hjelp med SEO

Kontakt meg på telefonnummer 90192708 eller [email protected] så hjelper vi deg med pris på SEO.

Vi har hjulpet til med SEO i blant annet Oslo, Kristiansand og Bergen. Vi jobber vanligvis via skjermdeling, videokonferanser, e-post og telefon - slik at du kan være hvor som helst i verden. Vi er godt bevandret i å samarbeide med internasjonale partnere og kunder og hjelper mange til å rangere høyt i Google for relevante søk.

I 16 år har jeg hjulpet norske og utenlandske selskaper med å lykkes i Google. Jeg er drevet av en intens glede over å hjelpe bedriftseiere med å oppnå flotte resultater, og det har også resultert i at jeg skrev en bok på 325 sider i 2020 for å hjelpe eiere av nettbutikker å lykkes med SEO.

I tillegg til SEO kan jeg hjelpe deg med å gjøre nettstedet ditt mer selgbart, slik at salget også øker. Målet mitt er alltid at du skal få økt salg og fortjeneste etter å ha ansatt meg for å hjelpe deg.

Preben Sangvik SEO spesialist

Om skribenten Preben Sangvik, SEO spesialist

Preben startet egen nettbutikk i 2004 og det var veien til å starte med online markedsføring. I 2005 tok han som en av de første i Norge bachelorgrad i entreprenørskap og ehandel, og siden har han tilbudt sine tjenester til flere hundre norske bedrifter. Han har jobbet med noen av de største selskapene i Norge, men trives også godt med å hjelpe mindre foretak. Hovedfokuset har hele tiden vært å hjelpe kunder med organisk trafikk (søkemotoroptimalisering / SEO) samt konverteringsøkning. Begge deler gir ønsket vekst for kundene.

Han har laget flere kurs om SEO, og i 2020 og 2021 skrev han to bøker om SEO. Den ene for nettbutikker og den andre for mer tradisjonelle bedrifter som ønsker seg flere kunder.

Ønsker du hjelp med SEO så ta kontakt på [email protected] og/ eller telefon 90192708

Få en uforpliktende samtale om hvordan vi kan hjelpe deg med synlighet i Google.

Fyll inn skjemaet her, send epost til [email protected] eller ring direkte på 90192708

  • Få en uforpliktende samtale