Markedsstrategi som fungerer

markedsstrategi

Har du en markedsføringsstrategi og plan for din bedrift?

Uten en markedsstrategi og en markedsplan, kan du ikke nå dine forretningsmål. Du har faktisk ikke noe mål. Så lag deg i det minste fall en enkel markedsstrategi. Det er viktig for deg og din bedrift. Du vil takke meg senere.

Enten du er i oppstart, har holdt på en stund og er gründer eller en godt etablert bedrift, så er en god strategi viktig. Noen ganger kan man gro fast i mønstre, og da er det også godt å sette seg ned og jobbe med en strategi for å nå markedet ditt - eller finne ye markeder.

Ofte vil man også oppdage at man i arbeidet med en markedsstrategi kan få øynene opp for nye markeder. Dét er veldig spennende del av å lage en markedsstrategi.

Markedstrategien er ditt veikartet

Det å ha en strategi for din markedsføring kan sammenliknes med å ha et veikart på langtur. Det hjelper deg å finne frem raskere, og gjøre at du når målene dine (som du nå er klar over) raskere. Folk har en tendens til å tenke at digital markedsføring er så annerledes enn "vanlig markedsføring", men det er ikke det.

En smart markedsføringsplan starter med å ha en smart strategi.

Ditt første skritt til en markedsstrategi:

  • Du må være klar over hvor du vil. Hva du vil tilby, og hva du skal tjene penger på.
  • Du trenger å få på plass et klart salgsbudskap til markedet.
  • Du trenger en salgsprosess - som selger.


En markedsstrategi er den overordnede planen. "Veikartet" der du har zoomet ut. Som om du skal kjøre fra Arendal til Gjøvik. Et kart som viser "nå-stedet" og "vil-stedet" på samme kart. Deretter kan man legge opp kjøreruten steg for steg etterpå.

Skal du nå dine sluttmål, så må du ha en plan - om den er aldri så enkel. Jeg mener ikke at du bør ha 100 A4-ark med en plan, som støver bort i en hylle. En markedsstrategi kan like godt være skrevet på én serviett etter en kort prat over kafébordet. Verdien ligger ikke i størrelsen, men at du klarer å "fange" hva du skal drive med for å lykkes.

Målet med din markedsføringsstrategi

Målet er en markedsføringsstrategi som hjelper deg å velge hva du skal gjøre, og hva du ikke skal gjøre, for å lykkes. Ofte er det å dykke dypt inn i virksomheten din, salgsprosessene dine, målgruppene, budskapene ditt og din nåværende markedsføring - for å forstå hva som har gitt deg suksess hittil og hvilke utfordringer du har fremover.

Essensen er å finne det som har ønsket effekt (penger i kassa), og bruke din tid fremover på det.

Du må klargjøre dine mål; de målene som vil gi deg resultater.

Du bør identifisere dine nisjemarkeder. En gjennomført søkeordsanlyse kan hjelpe deg med å finne nye markeder og gi deg beslutningsgrunnlag til å bestemme hvor du skal selge.

Hva er et nisjemarked?

Et nisjemarked for et budbilfirma kan være å frakte pizzadeig fra et bakeri til en pizzakjede. Et nisjemarked for et konsulentselskap kan være å drive med søkemotoroptimalisering. Du kan ha flere nisjemarkeder, og du må finne ut hvilke markeder det er.

Du vil i forskjellige nisjer ha ulike målgrupper. Du bør derfor finne ut hvilket budskap som passer til de ulike målgruppene og nisjene. Det kan være du må ha helt unik salgstekst og salgsmetoder for ulike nisjer.

Markedstrategien gir deg din markedsplan

Markedstrategien din er tett knyttet til din markedsplan: Planen du legger for å lykkes.

Her er noe av det du bør vurdere. For noen tar dette 45 minutter, og for andre mange dager eller uker. Alt etter hvor komplisert din forretningsidé er, og hvor heftig din konkurransesituasjon er.

Under markedsføringsstrategien bør du vurdere følgende:

  • Organisasjonsoversikt og oppdrag
    Nåværende salgsbudskap, til hvem, med hvilket budskap og til hvilken tid.
    Hvilke produkter og / eller tjenester
    Hva er ditt mål og hvordan vil du måle din suksess
    Merkevareposisjonering
    Målgrupper og ideell kunde
    Markedsføringskontroll: Markedsføringsbudsjett, Reklame (print / online),
    Epostmarkedsføring, sesongbaserte kampanjer / annet
    Analyse av din markedsføring på sosiale medier (Facebook, Twitter, blogging etc)
    Gjennomgang av nettsted
    Sjekke hva dine konkurrenter gjør
    Søkemotoroptimalisering

Siste del: en detaljert markedsplan

Du må sees.
Du må bli hørt.
Du må bli funnet.

Det siste trinnet er å lage vei frem til målet. Som når du har planlagt hvilken vei du skal kjøre fra Arendal til Gjøvik: Du bestemmer deg for retning, veivalg etc.

Det gjør du med bedriften din også. Du må velge veien du vil kjøre på.

Dette er en ganske detaljert markedsplan basert på informasjonen du fant frem til da du jobbet med markedsstrategien.

Dette er en grundig markedsplanlegging, -infrastruktur og -plan som vil bli brukt til markedsføringen din. Det vil inkludere utvikling av innhold, utvikling av salgsfremmende tilbud, mest effektive sosiale mediekanaler for å være aktiv på, e-postmarkedsføring, bygging av e-postliste og budsjett for Facebook-annonsering. I tillegg har du all annen markedsføring som kan være aktuell for deg, som salgsstands, visittkort, reklame i posten, radioreklame eller andre virkemidler du vet har fungert før.

Denne detaljerte markedsføringsplanen vil hjelpe din bedrift eller organisasjon til å bli mer strukturert, og er noe du kan implementere med det samme for å se suksess og bli mer lønnsomt.

En markedsføringsstrategi og plan er nøkkelen til suksess. Ikke utsett og start dem i dag.

Ikke nøl med å kontakte meg med spørsmål eller hjelp du måtte trenge det.

TA KONTAKT

Web Analytics