Nettbutikk + SEO = gode kunder

Du har en nettbutikk og du ønsker flere kunder, ikke sant? - Legg da merke til at SMA Marketing konkluderte i en undersøkelse med at 70-80% av nettbrukere ignorerer betalte annonser...

nettbutikk SEO gir flere kunderSå hvordan får du deres oppmerksomhet best mulig? - Ved å være synlig der de er. Bare tenk etter: Hvor finner de ut hvilket produkt de vil kjøpe, og hvem de skal kjøpe det fra? Jo, via sosiale medier, blogger og Google.no. Størst av dem er Google. Derfor er det et drømme-scenario for alle nettbutikker at de ligger i toppen av Google. Vil du ha hjelp med nettbutikk SEO så ta kontakt med oss.

Når kundens reise mot et kjøp starter med et søk i Google, hvor bør da du være til stede? - Ja, nettopp. I Google. 

Dette er så viktig at over 60% av online markedsførere er enig i at kundetilflyt fra søkemotoren Google er det som gir både mest trafikk, og høyest kjøpsprosent.

For det handler ikke bare om at du skal få 1000 flere besøkende til hjemmesiden din, men hvor mange av dem som kommer som faktisk kjøper. Der er besøkende som kommer fra Google i en særklasse.

Hva gjør SEO for deg?

Den viktigste funksjonen til god SEO er å forbedre synligheten til nettbutikken ditt og dermed skaffe deg flere interesserte besøkende når de gjør et søk. Nettstedet ditt må være synlig når noen søker etter ditt selskap, produkt eller tjeneste for å tiltrekke seg nye kunder. Du bør være litt bedre enn dine konkurrenter. Samtidig bør det være synlig når folk søker på problemene som dine produkter løser. For noen er dette en hemmelighet de aldri har tenkt på før.

Denne synligheten oppnås ved SEO, eller søkemotoroptimalisering som det heter på norsk.

Det er ikke lenger en hemmelighet at netthandelsvirksomheten vokser betydelig årlig. I 2020 kanskje mer enn noen gang på grunn av krisen vi har akkurat nå når jeg skriver dette. 

Som SEO byrå har vi sett gang på gang hvordan man med kostnadseffektive løsninger kan øke salget, presentere nettbutikkers produkter bedre og få flere kunder.

Kjøpmenn er klar over denne trenden, så før eller siden vil konkurransen vokse mer. Bare se rundt deg: Flere og flere satser på nettbutikk. Derfor vil du som butikkeier sannsynligvis ønske å få et fortrinn i forhold til konkurransen.

Det er anbefalt at nettbutikk-eiere investerer i god markedsføring gjøres, og den kanskje beste på lang sikt er å satse på god SEO/ søkemotoroptimalisering. (Lær mer om hva som er SEO).

Du kan velge å hente inn en SEO rådgiver som hjelper deg steg for steg til du rangerer på de søkefrasene som er viktig for deg, eller du kan gjøre alt selv. I og med at søkemotoroptimalisering er såpass komplisert som det er, anbefaler vi at du i det minste leier inn en SEO rådgiver som kan hjelpe deg å sette opp en god kampanje og gjøre tingene i rett rekkefølge.

Viktige elementer for nettbutikk SEO

Her er noen av de viktige elementene som må på plass for å optimalisere en nettbutikk for Google og mennesker:

Utforme nettbutikken med fokus på brukeropplevelse

En gang i blant introduserer Google en ny algoritmeoppdatering som får nettstedseiere og SEO-eksperter til å freake ut. Fordi de har gjort SEO som ikke er helt "innenfor". Men det kan du slippe. Hvis du setter opp nettstedet ditt og SEO-kampanjen slik at det gir en bedre brukeropplevelse - så er du stort sett sikret. 

I de siste årene har Google blant annet fokuserer mye på at brukeropplevelsen skal være god også når man bruker nettbrett og mobil, også over tregere mobilnett. 

Så det anbefales at du utvikler et tiltalende, brukervennlig, engasjerende brukergrensesnitt som er tilpasset forskjellige skjermer (stasjonær, mobil, nettbrett). I den digitale industrien kaller vi dette responsive webdesign. Når et nettsted for e-handel oppfyller alle disse kriteriene, ville det være lettere for besøkende å bla gjennom det, og dermed øker sjansene for å vises på søkemotors første resultatside (SERP). 

I tillegg bør innholdet settes opp på en slik måte at det er brukervennlig - OG at det øker salget.

Bruk tid på søkefrase-analyse

Søkefrase/ nøkkelord definerer innholdet på nettstedet. Det er det brukerne søker etter på Google for å finne et produkt. Derfor hjelper det å rangere nettstedet ved å sette inn nøkkelord i innholdet. Men hvordan vet du hva folk skriver i søkefeltet i Google?

Heldigvis er det flere verktøy som kan hjelpe deg med å finne ut av det, og det mest brukte er Google Keyword Planner. Bruk litt tid på å undersøke og velge en gruppe med svært søkte nøkkelord du vil ta med på nettstedet ditt.

Du bør finne ut hvilke søkefraser folk bruker når de tenker på produktene dine, slik at det er din nettbutikk som vises øverst når du er i konkurranse med andre nettbutikker. I tillegg bød du rangere over blogger som "stjeler" dine kunder.

Ved å analysere og finne søkefrasene som er viktigst for deg, vil du også kunne finne søkefraser dine konkurrenter ikke har tenkt på. Dermed kan du få resultater raskt!

Du bør også gjøre gode vurderinger av søkeofrase-hensikten. Altså det som heter "intent" på engelsk. Hvilken hensikt har folk når de søker den spesifikke søkefrasen.

Ønsker du hjelp med dette så spør oss 

Finne relevante linker/ få nye linker

En av de viktigste SEO-praksisene er å ha linker på andre nettsteder som går til din nettbutikk. Dette viser søkemotorer hvor populært nettstedet er, noe som gir et løft i rangeringen. Det er flere måter å få linker til nettbutikken på: Få produktanmeldelser på blogger og andre steder, gi intervjuer, få publisert saker hos andre og eventuelt blogge selv.

Lag nytt relevant innhold

Hvis du har vært nysgjerrig på SEO før, så har du definitivt hørt om uttrykket "content is king". Denne uttalelsen ble kjent da Google begynte å gi en viktig del til innhold av høy kvalitet. Etter dette ble det å skape interessant innhold uunnværlig for ethvert nettsted, ettersom det har stor vekt på rangering av søkemotorer. 

Den kanskje beste måten å gjøre det på er ved å blogge. Da får du gjerne flere linker fra andre, delinger i sosiale medier og andre ting som hjelper deg å få flere besøkende. I tillegg vil mer innhold på et nettsted gjøre at Google selv vil anse nettstedet som viktigere. 

Én nettbutikk vi leste om mistet nesten halvparten av salget etter at de fjernet 25 artikler som var skrevet for mange år siden. Det viste seg at disse artiklene i seg selv gav veldig mye av rangerings-kraften i Google, og ved å fjerne dem mistet de veldig mye av de besøkende som kjøpte. Ved å legge disse tilbake igjen tok trafikken seg opp, og de begynte å selge mer igjen.

Få hjelp med nettbutikk SEO

Ønsker du å vite hvordan du kan komme i gang med SEO for din nettbutikk, eller kanskje gjøre søkemotoroptimalisering for din blogg? - Ta kontakt med meg. Jeg er en SEO rådgiver som har jobbet med dette siden 2004 - og har hjulpet nær sagt alle typer nettsteder å rangere i toppen av Google.

Du treffer meg på [email protected]  og på 90192708

Mvh

Preben Sangvik



Publisert/ published: 15-04-2020
Preben Sangvik SEO ekspert

Om skribenten Preben Sangvik, SEO ekspert

Preben har i mer enn 17 år arbeidet med digital markedsføring, og er spesialist på å styrke sine kunders markedsposisjon i især Google. Han fullførte bachelorgrad i entreprenørskap og ehandel i 2005 med topp resultater, og har jobbet med SEO for noen av de største selskapene i Norge. I dag leverer han søkemotoroptimalisering til mange norske bedrifter og er spesialisert på synlighet i Google for nettbutikker, samt firma som driver med produkt og tjeneste salg.

Han har holdt flere kurs om søkemotoroptimalisering og har skrevet to bøker om faget på engelsk.

Ønsker du hjelp med SEO så ta kontakt på [email protected] og/ eller telefon 90192708

Få en uforpliktende samtale om hvordan vi kan hjelpe deg med synlighet i Google.

Fyll inn skjemaet her, send epost til [email protected] eller ring direkte på 90192708

  • Få en uforpliktende samtale