Norsk SEO case - rask rangering med godt innhold

Her er en ganske fersk case-oppgave for et nettsted jeg jobber med. Dette er et nettsted som har vært på nett i flere år, og slik sett er det etablert. Målet nå er at det skal rangere bedre på flere fraser som gir kunder. (Mer om det under.)

30. mars startet vi jobben med å få dette nettstedet synlig på en søkefrase som ganske sikkert vil bringe inn folk som vil ta kontakt for å få utført en tjeneste. Av hensyn til konkurrenter til dette nettstedet vil jeg her ikke avsløre hvilken søkefrase det gjelder eller nettadressen.

I løpet av noen dager gjorde jeg dypere analyser, og jeg skrev en artikkel.

7. april publiserte jeg det nye innholdet på en ny side på nettstedet, og jeg gikk i Google Search Console og bad Google om å indeksere siden. Samme dagen ble siden indeksert, og gikk øyeblikkelig opp til plass 5 i Google.

Dette er kraften i godt skrevet innhold som "trykker" på de rette knappene i Googles maskineri. Dette handler om å skrive innholdet på rett måte, med rette ord og på en måte Google setter pris på.

Case SEO Norge

Videre ser du at siden har lagt seg på en stabil 3. plass i Google og er klar til å hente inn flere relevante kunder fra Google.

Vi jobber selvsagt for at den skal etterhvert komme på plass 1, men inntil videre er jeg veldig fornøyd med at den på så kort tid har lagt seg på plass 3. Jeg kan også røpe at jeg i dag har sjekket igjen, og den ligger stabilt på plass 3 nå.

Hva ble gjort for å øke synligheten i Google så kjapt?

For det er jo kjapt når rangeringen kommer bare minutter etter at nytt innhold er lagt inn. 

"Hemmeligheten" er å ha gode bakgrunnsanalyser som hjelper meg å vite nøyaktig hvordan jeg bør skrive innholdet. Dette gjør at jeg kan skrive innhold som jeg med meget stor sannsynlighet vet at Google vil like, og dermed så er dette ingen gjettelek lenger. Med god vitenskap kan man skrive godt innhold. 

Dette krever ganske dype analyser og god kunnskap om hva Google vil ha. Dette varierer også fra bransje til bransje, og kanskje ennå mer fra bare ett søkeord til et annet. 

Ønsker du hjelp fra en ekspert på SEO til å få fart på din hjemmeside eller nettbutikk på nett? Ta kontakt med meg direkte på [email protected] eller 90192708.

Om å rangere på søkefraser som gir flere kunder

Dette er en viktig del av SEO for alle slags nettsteder der man ønsker å få henvendelser eller salg, inkludert alle nettbutikker. Mange SEO rådgivere er opptatt av kun rangeringer, og ser seg blindt på rangeringene. (Altså å få topp-plasseringer i Google. ) Men det hjelper ikke om det ikke gir flere henvendelser og kunder som kommer til deg.

Her hadde vi først gjennomført en søkefrase-analyse for å finne ut hvilke søkefraser folk faktisk bruker i Google, og som er relevant til dette nettstedet.

Deretter sorterte vi på antall søk per måned, og til slutt på det vi på engelsk kaller "intent" eller det vi på norsk vil kalle "hensikt". Altså hvilken hensikt har folk når de gjør søket de gjør

Det finnes i alle fall 7 forskjellige hensikter folk kan ha, men la meg fokusere på de som er enklest å forstå:

Søkefraser med hensikt å få informasjon

Dette er søk noen gjennomfører for å få mer informasjon. F.eks "Hvorfor bytte olje på snøfreseren?" eller "Hva er søkemotoroptimalisering?".

I begge disse tilfellene er folk interessert i informasjon. Ja, begge søkefrasene er interessante fordi det kan godt være at den som søker faktisk har til hensikt å kjøpe olje på nett, eller søkemotoroptimalisering. Men det er slettes ikke sikkert. De har gjort et informasjons-søk.

Fra folk søker informasjon til de kjøper på nett kan ha ganske stor avstand, og dermed kan det være vanskelig å konvertere disse til kjøpere. Derfor kan det være smart å konsentrere seg om dem som er interessert i å kjøpe.

Søkefraser med kommersiell hensikt

Dette er søkefraser som brukes av dem som har til hensikt å kjøpe i nær fremtid. Før de tar valget om hva de skal kjøpe, eller hvem de skal kjøpe fra, så bruker de visse typer søkefraser. Dette er for å undersøke mulighetene og hva som anbefales her og der.

Disse er ofte mye nærmere et kjøp enn dem som benytter informasjons-søk.

Dette er søkefraser som f.eks "beste olje til honda snøfreser 622" eller "Hvilket er det beste SEO byrået?"

Disse er mye nærmere et kjøp, fordi de er spesifikke og bruker søkefraser som tilsier at de er veldig interesserte.

Søkefraser med kjøpshensikt (gull!)

Dette er søkefraser som brukes av personer som mest sannsynlig vil ende opp med å kjøpe nå. De bruker ofte søkefraser som inkluderer enten et merkevarenavn (adidas), ordet "pris", en lokasjon (Oslo) og tilsvarende.

På dette punktet har søkeren mest sannsynlig bestemt seg for å kjøpe noe, men lurer på hvor han eller hun skal kjøpe det. Disse kundene er gull verdt å få inn på hjemmesiden din!

Eksempler på søkefraser kan være "Kjøpe Adidas joggesko", "Honda Snøfreser 622 pris" eller "leie en SEO rådgiver".

I din søkeordsstrategi bør du treffe alle disse tre hovedhensiktene, men med forskjellige sider og med forskjellig hensikt.

Vil du hjelp med å få flere kunder via SEO?

Jeg hjelper deg gjerne med dette. Når du ønsker hjelp så ring meg på telefon 90192708 eller kontakt meg på [email protected] så vi kan finne ut om vi skal jobbe sammen for å skaffe deg flere kunder.

Mvh
Preben Sangvik



Publisert/ published: 20-04-2020