Søkemotoroptimalisering (SEO) statistikk

Statistikk for SEOHer har jeg samlet litt interessant statistikk om hva SEO betyr for digital markedsføring, og hvor betydningsfull god søkemotoroptimalisering er. I og med at du leser her regner jeg med at du vet godt hva SEO er, eller i alle fall at det er viktig for din bedrift.

>> Ønsker du mer fart på din nettbutikk med SEO så ta kontakt med oss.

>> Ønsker du flere kunder til din business så ta kontakt med oss. Vi er et anerkjent SEO byrå som kan hjelpe deg til å få flere kunder.

Når en potensiell kunde gjør et søk i Google for å finne ut hvor han kan kjøpe tilsvarende produkt eller tjeneste som du selger, hvem finner han da? Finner han deg, eller finner han en konkurrent?

Her er litt SEO statistikk hentet fra forskjellige kilder

93% av alle aktiviteter på nettet starter med en søkemotor

(Forbes)

Vil du kjøpe en ny snøfreser? Du søker etter spesifikasjoner og anbefalinger online. Er du sulten eller skal ha et møte på byen? Du søker etter restauranter i nærheten. Skal du på ferie? Sjansen er stor for at du bestiller din neste tur på nettet i stedet for å reise til et reisebyrå. Jeg har i alle fall bestilt de siste reisene på nettet, og vet faktisk ikke om så mange reisebyråer lengre.

Vi har blitt veldig avhengige av internett for å dekke nesten alle våre daglige behov for informasjon. Så det kommer ikke som noen overraskelse at praktisk talt all online aktivitet begynner med en god "gammeldags" søkemotor.

Trodde du at du kunne betale Google Ads for å treffe alle potensielle kunder på nett? - Det er ikke helt slik, for statistikken sier at:

70% til 80% av nettbrukere ignorerer fullstendig betalte annonser

(SMA Marketing)

Når du vet at 93% av alle aktiviteter på nett starter i en søkemotor så kan det være litt skummelt at flesteparten ignorerer betalte annonser. Ikke sant?

En nøkkel til digital markedsføring er at det du sender ut på nett blir sett. Hvis ikke vil din markedsføring feile, og det er jo ikke bra. Folk flest liker ikke å bli lurt, og jeg antar at det er grunnen til at de overser søkeannonser som har et annonsetegn ved seg.

Et Google-resultat som vises øverst på søkeresultatsiden merket med et lite "Annonsetegn", vil bli oversett av opptil 80% av folk som jakter på informasjon.

Men søkemotoren ER viktige:

Søkemotorer genererer 300% mer trafikk for nettsteder enn sosiale medier

(SMA Marketing)

Selv om sosiale medier er veldig populære, er søkemotorer som Google, Yahoo !, og Bing ansvarlige for å rettlede mange mennesker til nettstedene. Faktisk 300% mer trafikk til nettsteder enn sosiale nettverk.

Som sosiale medier og SEO-statistikk viser, har det å skape engasjerende innhold kraft til å få mye oppmerksomhet i sosiale medier. Og for noen så lykkes det veldig. Men hvorfor ta til takke med bare én kilde når man har en slik kjempegod kilde som Google?

I tillegg kan det være skummelt å tenke at man bare kan annonsere mer på sosiale plattformer. Jeg vet ikke tallet på hvor mange jeg har snakket med og lest om som har fått sin Facebook Ads Manager deaktivert på grunn av et eller annet brudd på retningslinjene.

Sats derfor på en eviggrønn trafikk fra Google organiske treff.

Ikke minst fordi den trafikken selger bedre enn trafikk fra andre medier:

14,6% av SEO-genererte potensielle kunder konverteres til salg

(Crazy Egg)

SEO-statistikk peker på at det er fantastisk mange som kjøper hvis de kommer fra en søkemotor. Så mange som 14,6% av besøkende som oppdager nettstedet takket være vellykket søkemotoroptimalisering, blir kunder.

Dette er enormt sammenlignet med konverteringsfrekvensen på 1,7% for tradisjonelle utgående strategier som e-post og reklame. Med andre ord er det mye større sannsynlighet for at budsjettet du bruker på SEO blir betalende kunder enn de du genererer gjennom tradisjonelle annonsekampanjer.

Dette skjer blant annet fordi man har lengre tid å varme opp kundeemnene på:

61% av amerikanske forbrukere har blitt inspirert av et blogginnlegg til å kjøpe

(Tech Client)

Jeg sitter ikke med god norsk statistikk på dette, så jeg tar utgangspunkt i det som finnes av informasjon der ute. Det eneste vi vet om norsk statistikk er at flere og flere kjøper mer og mer på nett. Derfor er det å ha en nettbutikk helt gull. ( Vil du ha hjelp med nettbutikk SEO så er vi her! )

Så mange som 61% av amerikanerne sier at å lese et blogginnlegg inspirerte dem til å kjøpe et produkt. Dette har blant annet med det å gjøre folk oppmerksom på hva du tilbyr og hvordan du kan hjelpe dem å oppnå det de virkelig ønsker seg.

Blogging er virkelig din sjanse til å oppnå flere forretningsmessige mål. Gjennom denne aktiviteten forbedrer du rangering av søkemotorer, genererer potensielle kunder av høy kvalitet og pleier kundeforhold.

Jeg vil anbefale deg at du bruker målrettet blogging i din digital markedsføring. Det vil hjelpe Google til å gi deg bedre synlighet, favne bredere og gi din hjemmeside eller nettbutikk mange flere besøkende.

Bedrifter som blogger får 97% flere linker til nettstedet sitt

(Impact)

Du trenger linker (eller lenker) for å rangere høyt i Google. I alle fall i de fleste tilfellene. Da er det godt å vite at blogging er selvforsterkende.

I følge Impact for nettsteder som blogger hele 97% flere lenker enn nettsteder uten en form for blogg. Så også for din egen del bør du blogge.

Jeg husker en case oppgave jeg leste om en nettbutikk der de mistet 2/3 av trafikken sin i løpet av svært kort tid fordi de fjernet 25 blogginnlegg! - Etter avanserte analyser og kontrollsjekker så la de tilbake de 25 innleggene (mot nye eiers ønske egentlig), og de endte opp med å få tilbake mesteparten av trafikken i løpet av de kommende ukene. Så ja, det å publisere nytt innhold er viktig.

Men det er ikke bare derfor søkemotoroptimalisering og blogging er viktig for din markedsføring:

47% av kjøperne leste tre til fem stykker innhold før de snakket med en salgsrepresentant

(Impact)

Impact, en Google SEO-blogg, delte denne fascinerende statistikken. Nesten halvparten av forbrukerne leste opptil fem blogginnlegg fra en bedrifts hjemmeside før de tok kontakt med en salgsrepresentant.

Hva betyr dette for deg?

Folk bedømmer deg og din bedrift ut fra det innholdet du har på hjemmesiden din. Så sørg for at du legger ut innhold som gjenspeiler merkeverdiene dine, og legger ut ganske regelmessig. Sørg også for at du søkemotoroptimaliserer innholdet riktig.

Ser du nå at det å publisere nytt innhold er en viktig del av digital markedsføring?

Dette gjelder også B2B salg:

57% av B2B-markedsførere er enige om at SEO genererer flere potensielle kunder enn noe annet markedsføringstiltak

(Hubspot)

HubSpots B2B SEO-statistikk avslører at nesten 60% av B2B-markedsførere forstår hvor effektiv søkemotoroptimalisering SEO er i å skaffe nye leads som de kan følge opp. Søkemotoroptimalisering er ikke en rask løsning, men en god og langsiktig strategi, som når den gjennomføres riktig, har potensial til å få flere potensielle kunder enn noen annen markedsføringstiltak.

Det er forresten ikke alltid slik at det tar lang tid å få resultater. Når du har en SEO rådgiver som vet hva han eller hun gjør, så kan du få resultater nærmest over natten. Det har vi mange case studier på.

Det er ikke bare B2B salg som påvirkes positivt av god SEO:

80-90% av online forbrukere leser anmeldelser på nettet før de kjøper et produkt

(Blue Corona)

Dette er nesten en selvfølge i dagens marked, for vi har vel alle gjort det. Men det er altså slik at de aller aller fleste leser anbefalinger på nett før de kjøper et produkt eller bestiller en tjeneste. Så hvorfor ikke sørge for at dine nettsteder rangerer i toppen når folk søker etter "anbefaling (produkttype)" eller "Hvilken (produkttype) bør jeg kjøpe?" etc?

Dette kan være ganske enkelt å gjøre, og effekten vil vare sannsynligvis i flere år. (Hvis du bare vet hvordan det skal gjøres riktig.)

Dette bekreftes av :

87% av internettbrukere sjekker ut et produkt nøye på nettet før de kjøper

(Retail Dive)

Med nesten ni av ti kjøpere som sjekker nøye ut på produkter på nettet før de bruker penger i en fysisk eller nettbutikk, lønner det seg virkelig å investere i SEO. Når du er i toppen av Google og har best synlighet, så vil det gi deg flere besøkende og kunder.

Det er nok grunne til at...

Markedsførere som prioriterer blogging, har 13 ganger mer sannsynlighet i å oppnå avkastning på investeringen

(Hubspot)

Statistikken slår fast at man over tid vil oppnå helt fantastiske marginer, og dermed avkastning på den investeringen det er å gjennomføre god SEO.

Tenk om du kunne fått kunder gratis inn i din nettbutikk eller hjemmeside, og konvertert dem til betalende kunder?

Det er det du kan gjøre med god SEO. Derfor er det nok i følge en fersk HubSpot-rapport at markedsførere setter blogging høyt på listen over prioriteringer. For det er 13 ganger mer sannsynlig å få avkastning på investeringene sine enn for de kollegene som anser det å blogge uviktig.

Denne prioriteringen slås også fast av:

61% av markedsførerne sier at økende SEO og organisk tilstedeværelse for sine nettsteder er en av deres viktigste inngående markedsføringsprioriteringer

(Hubspot)

Det er jo klart det, når de har funnet ut at det er der de store pengene kan hentes. Hvis man klarer å dominere i Google på viktige søkefraser så har man ongoing god business.

HubSpots SEO-statistikk viser at markedsførere stort sett tenker likt når det gjelder rangering av SEO. Dette er viktig! Faktisk anser seks av ti markedsførere det som prioritert nummer én, med bare 5% av dem som ser SEO som en overvurdert markedsføringstaktikk.

Og ligger ditt nettsted øverst på side 2 i Google så hjelper det deg veldig lite:

75% av søkerne klikker aldri forbi den første resultatsiden

(SMA Marketing)

Statistikk for søkemotortrafikk utgitt av SMA Marketing bekrefter det de fleste av oss vet fra førstehåndserfaring: de fleste sjekker aldri den andre siden med Googles resultater. Tre fjerdedeler av internettbrukere fokuserer på resultatene som er oppført på første side, mest øverst på den. Bare en fjerdedel av søkerne kikker rundt hjørnet for å se hva som er på den andre siden.

Vil du ha hjelp med SEO tjeneste så ta kontakt med meg

I 16 år har jeg jobbet med søkemotoroptimalisering for min egen og andres del. Flere av de større norske bedriftene har benyttet mine tjenester med godt hell, og jeg hjelper også mindre foretak som ikke har råd til store SEO kontrakter.

Jeg kan hjelpe deg med å skrive innhold, tilpasse innholdet du allerede har, og gi deg konkrete søkemotoroptimaliserings tips som vil gi deg raske topp 10 plasseringer. Du kan også se mitt gratis SEO kurs her. Og se mer om kostnaden med SEO her: SEO pris 2021

Ta kontakt i dag, så kan jeg hjelpe deg til å komme øverst i Google!

SEO konsulent Preben SangvikMvh

SEO rådgiver Preben Sangvik - Mob 90192708 eller epost [email protected]



Publisert/ published: 21-04-2020
Preben Sangvik SEO spesialist

Om skribenten Preben Sangvik, SEO spesialist

Preben startet egen nettbutikk i 2004 og det var veien til å starte med online markedsføring. I 2005 tok han som en av de første i Norge bachelorgrad i entreprenørskap og ehandel, og siden har han tilbudt sine tjenester til flere hundre norske bedrifter. Han har jobbet med noen av de største selskapene i Norge, men trives også godt med å hjelpe mindre foretak. Hovedfokuset har hele tiden vært å hjelpe kunder med organisk trafikk (søkemotoroptimalisering / SEO) samt konverteringsøkning. Begge deler gir ønsket vekst for kundene.

Han har laget flere kurs om SEO, og i 2020 og 2021 skrev han to bøker om SEO. Den ene for nettbutikker og den andre for mer tradisjonelle bedrifter som ønsker seg flere kunder.

Ønsker du hjelp med SEO så ta kontakt på [email protected] og/ eller telefon 90192708

Få en uforpliktende samtale om hvordan vi kan hjelpe deg med synlighet i Google.

Fyll inn skjemaet her, send epost til [email protected] eller ring direkte på 90192708

  • Få en uforpliktende samtale