SEO metode du kan gjøre selv - gjesteblogging

SEO metode du kan gjøre selv - gjesteblogging

Hvordan få både flere besøkende og innkommende linker på en og samme tid? 

Det er slått fast at innkommende linker (tilbakekoplinger) til ditt nettsted fra andre nettsteder hjelper Google til å rangere ditt nettsted høyere. Bedre rangering, aka bedre plassering i Googles søkeresultater, vil gi deg flere besøkende. Men hvordan kan du enklest få flere innkommende linker også uten å leie et SEO byrå

Du kan prøve å finne på noe nytt gimmick, og altså få en funksjon eller noe som går viralt, som gjør at folk linker til nettstedet ditt. Men det er både tidkrevende og dyrt å gjøre. Eller du kan finne på noe som har fungert godt i alle fall de siste 10 årene...

Du kan åpne opp lommeboken din og betale for annonser, og kanskje også publisitet hos diverse bloggere med besøkstall som overgår manges fantasier. Og til priser som også overgår manges fantasier.

Bruke betalte blogginnlegg

Du kan også benytte bloggtjeneste, der du betaler for at en eller annen blogg skal publisere et innlegg med link tilbake til ditt nettsted. For eksempel finnes det steder der en blogg-eier kan gå og finne et som er villig til betale for et blogginnlegg, og man betaler da raskt $25 (ca 250 NOK per nå) for et blogginnlegg, og raskt mye mer.

Disse betalte bloggkoblingene har ingen garanti, men er du heldig kan du få mange besøkende. Men det kan også hende at innlegget publiseres på en blogg som i utgangspunktet ikke har noe særlig med trafikk, og da kan det hende du ikke får noen besøkende i det hele tatt.

Noen mener at det å betale for blogginnlegg er uetisk, og der er jeg uenig. Jeg mener det er helt legitimt at man betaler for innlegg, og etter norsk lov (eller forskrift) så skal dette merkes som betalt innhold da. Målet er jo at innlegget i seg selv skal generere kunder, og det at det også hjelper på din søkemotoroptimalisering er bare en fordel.

Betale for annonser

Du kan også betale for mer vanlig annonsevisning der du betaler per klikk. Betal per klikk er et annet flott alternativ for budsjetter. Dette vil gi deg besøkende, og du vil vite hvor mye hver og en koster. Det er det. Det er ingen langsiktig fordel. Annonsene vises bare så lenge du betaler for dem. Når pengene ikke er der lenger, opphører trafikken!

Alternativet "gjesteblogge"

Et alternativ for deg er da å gjøre det som kalles å "gjesteblogge". Det betyr at du skriver innlegg på andres blogger, og gjerne under ditt eget navn. Det blir litt som når en avis tar imot et leserinnlegg. Det er du som har skrevet det, men avisen publiserer det. Slik kan du skrive et blogginnlegg som publiseres på en annens blogg.

Du skriver rett og slett blogginnlegg for andres blogger. Da vil du ofte kunne få publisert din sak på en annen blogg ganske rimelig, og du vil ofte kunne ha linker til ditt eget nettsted der. Da vil du også ofte kunne legge linken inn i sammenheng (kontekst) med den øvrige teksten, og det gjør at den får sterkere effekt på Google søkeresultater.

Så hvorfor er dette noe andre blogg-eiere kan være interessert i?

Det handler om at noen blogg-eiere føler de må poste ofte, men de kan ha tunge dager de også. Dermed har de ikke alltid energi til å publisere egne innlegg, og når de da kan få ferdige innlegg fra andre forfattere så er det en kjærkommen avveksling.

Hvordan bør blogginnholdet være?

Det som er viktig er at at det blogginnlegget du skriver må gi blogg-eieren en fordel. Det kan være hva som helst som gir vedkommende mer ekspertstatus i sine leseres øyne. Du må altså skrive innlegge slik at det setter blogg-eieren i et godt lys. Enten ved at du skriver noe som virkelig gir blogg-leserne en opplevd verdi. Det kan være å skrive noe morsomt, eller å skrive en sak som gir leseren noe de opplever verdifullt å lese om.

For deg er det store fordeler med dette: Først har du kontroll over nøyaktig hva som blir sagt. For det andre, hvis du gjør en god jobb, kan du ha muligheten til å lage flere vanlige blogginnlegg. Det vil bygge en relasjon med en annens blogg-publikum, og du kan oppleve å få "ekspertstatus" i leserenes øyne. Det vil også resultere i at flere vil sjekke deg opp, og du får flere besøkende til ditt nettsted.

Nøkkelen til å være en flott gjesteblogger er å skrive korte (3 til 6 eller så avsnitt) innlegg som er interessante, informative, humoristiske og relevante for temaet bloggen (og nettstedet ditt). Eller, etter avtale med bloggeieren skrive en lang og grundig sak om temaet du kan mye om. Selvfølgelig må du ha en link til nettstedet ditt.

Jeg opplever å få forespørsler her om å skrive gjesteinnlegg, og det synes jeg er helt ok. Samtidig mener jeg at du bør vurdere å skrive innlegg, både på norske blogger og engelske.

Dersom du har lyst til å prøve gjesteblogging for både SEO og direkte trafikk, men ikke har tid, så kan du ta kontakt med meg for å høre hvordan vi kan hjelpe deg å benytte disse mulighetene.

Mvh Preben Sangvik

Preben Sangvik jobber med digital markedsføring

Preben Sangvik, digital markedsføring

I mer enn 17 år har Preben hjulpet bedrifter innen digital markedsføring, og er spesialist på fagområdet som kalles søkemotoroptimalisering.

I forbindelse med interesse for salg på nett fullførte han en bachelorgrad i entreprenørskap og ehandel i 2005, med toppresultater. Siden har han jobbet som konsulent, fagleder og ekspert på synlighet i Google for både nettbutikker, ordinære bedrifter og spesialiserte online tjenester.

Han har holdt flere kurs om søkemotoroptimalisering og har skrevet to bøker om faget på engelsk.

Ønsker du hjelp med SEO så ta kontakt på [email protected] og/ eller telefon 90192708

Få en uforpliktende samtale om hvordan vi kan hjelpe deg med synlighet i Google.

Fyll inn skjemaet her, send epost til [email protected] eller ring direkte på 90192708

  • Få en uforpliktende samtale