Hvorfor trenger jeg SEO for nettstedet mitt?

søkemotoroptimalisering nettstedSEO påvirker alle nettsteder, og hvis du eier en virksomhet som ønsker å hente kundeemner eller kunder fra nettet så trenger du SEO for nettstedet ditt.

SEO er en forkortelse for "søkemotoroptimalisering". Det er jobben som må gjøres for at et nettsted - med vilje - rangeres så høyt i Googles søkeresultater at man får folk inn på sitt nettsted.

Jo bedre og bevisst noen har utført søke optimalisering for ditt nettsted, jo bedre vil det som regel rangere. Det kommer jo an på hvor dyktige de er.

"Er SEO virkelig viktig for nettstedet mitt?"

Tja, det kommer an på hva du ønsker å oppnå med hjemmesiden din. Dersom du kun ønsker å få bestillinger fra eksisterende kunder, så trenger du nok ikke å tenke på dette. MEN hvis du ønsker å få nye kunder, så er dette noe som må opp på styrebordet. Hva betyr søkemotoroptimalisering for salget?

De aller aller fleste, også i B2B markedet, går til Google når de lurer på noe. Det kan være at de lurer på løsningen til et problem, eller kanskje de fordyper seg ned i en problemstilling for å finne en løsning. Uansett så går de aller fleste til Google.

De går også til Google når de vil finne produkter som passer overens med løsningen de vil ha.

Vi snakker om ca 92% av alle kjøpsbeslutninger starter ved et søk. Når DU får presentert DITT salgsbudskap ovenfor "sultne kunder", så er det mye mer sannsynlig at du får salg. Ikke sant?

Du kan belage deg for å betale en del i reklame og annonser på nett, men veldig mange har opplevd smertelig at det spiser deres marginer. Ja, man får solgt. Men man sitter igjen med mye mindre på bunnlinjen enn om kundene hadde kommet gratis.

Det er to typer SEO-områder

Det er to hovedinndelinger eller områder av søkemotoroptimalisering. Dette er "SEO på siden" og "SEO utenfor siden". Jeg kaller dette for "on-site" og "off-site" optimalisering. Begge bidrar til at din hjemmeside SEO  eller nettbutikk SEO blir bedre rangert på søkemotorer. Men utover det er de nokså forskjellige. Du trenger en blanding av både on-site og off-site SEO for å gjøre nettstedet ditt rangert.

Hva er "SEO på siden"?

On-site SEO forholder seg til trinnene du tar på nettstedet ditt for å optimalisere det for SEO.

Dette inkluderer:

Innhold:
Alt innholdsmaterialet du publiserer på nettstedet ditt som inneholder nøkkelordene som folk vil bruke for å søke etter det innholdet, vil styrke din SEO-side på siden. Nøkkelordene indikerer for søkemotorene hva innholdet ditt handler om, noe som deretter vil øke din posisjon i rangeringen.

URL-er:
Når du inkluderer et nøkkelord i nettadressen din, optimaliserer det nettstedets SEO på siden.

Bilder:
Bilder på nettstedet ditt har ting som heter alt-tekst, som ikke er synlig for nettstedets seere. Du kan ta med nøkkelord i alt-teksten som blir hentet av søkemotorene.

Nettstedsoptimalisering:
Nettstedets tekniske sider og design gjør en forskjell for SEO-en. Forsikre deg om at nettstedet ditt er mobilvennlig og har en rask lastehastighet.

Off-side SEO

Dette innebærer en rekke trinn som kan forbedre nettstedets rangering uten å endre noe på selve nettstedet. Det kalles ofte koblingsbygging (eller linkbygging) og er en metode for å bygge koblinger fra andre nettsteder tilbake til nettstedet ditt. Også kalt "linker".

Linker er et tegn på verdien av innholdet på nettstedet ditt. Det er som om Google sier at "En link fra en tema-relevant nettside betyr at denne siden får en stemme fra den andre siden." Jo flere som "stemmer" på ditt netttsed, jo mer verdi antar Google at det nettstedet har for andre. Dermed rangerer man bedre.

Det sentrale aspektet er å få koblinger tilbake fra et antall nettsteder. Samt veldig gjerne andre store nettsteder. Det vil si nettsteder som Google anser som "store". Å dele lenker til nettstedet ditt fra sosiale medier vil øke nettstedets rangering av søkemotorer fordi koblinger på sosiale medier blir sett på som linker av søkemotorene.

Uten søkemotoroptimalisering…

Uten SEO håper du bare at Google og de andre søkemotorene på en eller annen måte vil snuble over nettstedet ditt, finne ut hvilket emne eller emner du skriver om, og så forhåpentligvis sende deg mye trafikk som er relevant og målrettet.

Ønsker du hjelp med SEO på ditt nettsted så vil jeg gjerne hjelpe deg!

Mvh Preben Sangvik - en SEO ekspert med 15 års erfaring



Publisert/ published: 14-02-2020
Preben Sangvik SEO spesialist

Om skribenten Preben Sangvik, SEO spesialist

Preben startet egen nettbutikk i 2004 og det var veien til å starte med online markedsføring. I 2005 tok han som en av de første i Norge bachelorgrad i entreprenørskap og ehandel, og siden har han tilbudt sine tjenester til flere hundre norske bedrifter. Han har jobbet med noen av de største selskapene i Norge, men trives også godt med å hjelpe mindre foretak. Hovedfokuset har hele tiden vært å hjelpe kunder med organisk trafikk (søkemotoroptimalisering / SEO) samt konverteringsøkning. Begge deler gir ønsket vekst for kundene.

Han har laget flere kurs om SEO, og i 2020 og 2021 skrev han to bøker om SEO. Den ene for nettbutikker og den andre for mer tradisjonelle bedrifter som ønsker seg flere kunder.

Ønsker du hjelp med SEO så ta kontakt på [email protected] og/ eller telefon 90192708

Få en uforpliktende samtale om hvordan vi kan hjelpe deg med synlighet i Google.

Fyll inn skjemaet her, send epost til [email protected] eller ring direkte på 90192708

  • Få en uforpliktende samtale