I mai tok vi på oss en veldig hyggelig klient som har startet en helt ny nettbutikk. Butikken hadde hatt et par uker med Facebook-annonsering, men de vil veldig gjerne bli mer synlig i Google. For det er i Google folk går når de trenger et produkt og ser etter et sted å kjøpe. Det slår undersøkelser og SEO statistikk fast.
Klienten hadde satt opp nettbutikken slik den normalt settes opp i Wordpress WooCommerce, og i innledende undersøkelse (du kan få en slik gratis fra oss), så fastslo jeg at den burde endres. Jeg har mange års erfaring med søkemotoroptimalisering for nettbutikker, og vet hva jeg skal se etter og hvordan de bør settes opp.
Vi startet med å bygge om nettbutikken slik at den følger våre beste anbefalinger. I praksis bygget vi om både forsiden, oppsett for kategoriene og produktsidene. Resultatet over tid vil være vesentlig mer gratis trafikk til nettbutikken, og det er god markedsføring for nettbutikk det!
I dette tilfellet endret vi nettadresser (URL), og la inn et helt annet innhold på forsiden, kategorisidene og litt på noen produkter. Dette er fremdeles ikke ferdig, men det var god nok til at vi kunne rulle ut og publisere endringene den 15. mai.
Her er de første resultatene. Dette er altså en av de viktigste søkefrasene for denne nettbutikken, og du ser at den gikk fra svært dårlig plassering (#70 ) til å nå ligge på topp 10 i Google (#8).
Våre endringer ble publisert 15. mai, og du ser at bedringen kom umiddelbart etter. Trenden er også klart oppadgående på mange søkefraser.
Disse topp 10 plasseringene i Google betyr lite hvis de ikke genererer flere kunder. Derfor jobbes det alltid aktivt med å rangere på søkefraser som brukes av dem som virkelig ønsker å kjøpe et produkt som tilbys av nettbutikkene vi jobber med.
Dette er en pågående sak, og vi jobber selvsagt for at denne klienten skal komme på plass nr 1 i Google på de viktigste søkefrasene. Dette skjer ikke over natten, men i løpet av sommeren regner jeg med at de er der. Dermed vil dette skaffe dem mange gode kunder i tiden fremover, helt uten at de er avhengige av annonser.
Det er nemlig et problem for nettbutikker at de er avhengige av annonser. Det skal bare en feil til i Facebooks annonsesystem som gjør at en annonsekonto deaktioveres, så er det mange nettbutikker som opplever kriser. Men dersom man legger opp til at salg fra Facebook og andre annonsekanaler bare er et tillegg til salget som kommer fra organisk søk (søk i Google) så har man vesentlig mer stabil markedsføring av nettbutikken.
Her er tips til å markedsføre nettbutikk.
Ønsker du å få vite mer om vi kan hjelpe deg med å markedsføre nettbutikk? I sær god søkemotoroptimalisering? - Ta kontakt med med direkte på telefon 90192708 eller [email protected] . Vi er et anbefalt SEO byrå med fokus på at det skal lønne seg for deg. Du kan også på pris på SEO her
Mvh Preben Sangvik
Preben startet egen nettbutikk i 2004 og det var veien til å starte med online markedsføring. I 2005 tok han som en av de første i Norge bachelorgrad i entreprenørskap og ehandel, og siden har han tilbudt sine tjenester til flere hundre norske bedrifter. Han har jobbet med noen av de største selskapene i Norge, men trives også godt med å hjelpe mindre foretak. Hovedfokuset har hele tiden vært å hjelpe kunder med organisk trafikk (søkemotoroptimalisering / SEO) samt konverteringsøkning. Begge deler gir ønsket vekst for kundene.
Han har laget flere kurs om SEO, og i 2020 og 2021 skrev han to bøker om SEO. Den ene for nettbutikker og den andre for mer tradisjonelle bedrifter som ønsker seg flere kunder.
Ønsker du hjelp med SEO så ta kontakt på [email protected] og/ eller telefon 90192708