Hva er søkemotoroptimalisering?

Hvorfor er søkemotoroptimalisering så viktig at folk betaler SEO byrå for å gjøre jobben?

SEO osloSøkemotoroptimalisering er prosessen med å optimalisere ditt nettsted (nettbutikk eller hjemmeside) slik at Google og Bing (de største søkemotorene) anser ditt nettsted viktigere enn andre på akkurat den søkefrasen du optimaliserer for.

Det å komme høyest i søkeresultatet på et gitt søkeuttrykk er en form for "konkurranse". Jo høyere man kommer på side 1, jo flere besøkende får man normalt sett fra Google.

Målet er å tiltrekke deg mer organisk trafikk til nettstedet ditt. Med "organisk trafikk" mener vi i dette tilfellet gratis trafikk, eller snarere ikke-betalt trafikk.

Til å gjøre det anbefaler vi å bruke en SEO konsulent til hjelp.

Hva betyr SEO?

Ofte bruker søkemotoroptimalisering SEO om hverandre, men hva betyr SEO egentlig? Det er en engelsk forkortelse for "Search Engine Optimization", og mer er det ikke å si om det egentlig.

Bli mer konkurransedyktig

  • 93% starter sitt søk etter løsning på sitt problem i en søkemotor...
  • 14,6% av dem som henvender seg etter å ha kommer fra Google blir en betalende kunde.
  • Kvaliteten på leads fra organisk søk i Google er høyere enn andre leads.

Når du kjenner til noen enkle enkle teknikker for søkemotoroptimalisering av nettsider, så kan det bety forskjellen mellom at nettsiden ditt blir rangert øverst på søkemotorene - eller bare blir ignorert. Derfor vil det du gjør med dine nettsider direkte påvirke din konkurranseevne i markedet.

Jeg anbefaler deg derfor at du aktivt jobber med å bedre dine nettsider. Det er viktig for din inntekt i lengden!

Hva betyr SEO for salget?

PS: Nederst får du et SEO tips som kan hjelpe deg på kort sikt

2 hovedområder av SEO

Når vi skal ha svar på spørsmålet "Hva er SEO?" så må vi dykke litt inn i det tekniske. Men jeg skal forsøke å ikke gå for dypt inn i det. Det er i utgangspunktet to områder av søkemotoroptimalisering. Det ene handler om hva du bør gjøre på selve nettsiden. Det vil si ditt nettsted og alt det andre du kan gjøre der. Ofte er det viktig å optimalisere innhold og gjøre dem sterkt relevante til søkeuttrykkene du ønsker å rangere på. Dette kaller jeg on-site SEO.

Det andre omhandler alt som er utenfor nettsiden, men påvirker rangeringen i Google. Det handler om å få relevante linker, sosiale signaler og andre ting som er viktig. på nettstedet ditt, og off-side som er opptatt av hva du gjør fra nettstedet ditt for å bringe folk til nettstedet ditt.

Så la oss se litt på disse elementene:

On-site SEO

Bruk av nøkkelord

Hva er søkemotoroptimaliseringDine nøkkelord er ord og uttrykk som du ønsker å rangere høyt på når din målgruppe gjør et søk. Når noen skriver inn et søkeuttrykk i søkefeltet på Google feks. så er dette et slik nøkkelord. Dette bør du bruke rundt på nøkkelplasseringer på dine nettsider.

Eksempelvis bør ditt viktigste nøkkelord brukes i sidens meta tittel, meta beskrivelse og selvfølgelig også i selve innholdet (artikkelen( blogginnlegget) på siden. Det bør normalt sett gjentas i første avsnitt, og i siste. Hvorvidt det bør gjentas mange ganger i løpet av teksten påvirkes av hvor naturlig det er, og hvordan andre konkurrenter i søkeresultatene har gjort det.

Søkeordets-tetthet bestemmes ved å dele antall nøkkelord, med antall ord på en side. Den anerkjente standarden for nøkkelordtetthet er mellom 2% og 5%. Men...

Nøkkelords-tettheten er viktig. Før brukte man mye energi på å telle antall nøkkelord for å ha en gitt tetthet. Det gjør man fremdeles, men mye mer sofistikert. Det finnes ikke en universell sannhet for hva denne tettheten bør være.

Tips: Jeg anbefaler å først skrive innholdet slik du ville skrevet det for mennesker, og deretter gå tilbake og korrigere ved å bytte ut noen ord her og der for å få bedre nøkkelords-tetthet.

Typer innhold

Du bør ha en rekke forskjellige typer innhold for maksimal SEO-verdi. Dette inkluderer artikler eller blogginnlegg, grafikk, videoer, illustrasjoner eller bilder. Hold avsnittene korte da de gjerne blir mer lese-vennlige, bruk punktlister og gjør innholdet ditt enkelt for mennesker å lese (ikke bare søkemotorbots).

Du bør også være veldig bevisst på hvordan du presenterer ditt innhold. Feks vil jeg anbefale at du bruker overskrifter og underoverskrifter for å hjelpe både mennesker og Google i å forstå hva som hører sammen med hva.

Dine SEO-resultater vil bli også bli bedre hvis du genererer innholdsmateriale som vil være relevant så lenge som mulig. Når innholdet ditt er 'eviggrønt', betyr det at du konsentrerer deg om problemer som folk vil ha i måneder og år fremover, og du vil kunne hente inn lesere fra Google i lang tid fremover bare på grunn av ett innlegg du har laget.

Off-site SEO

Linker/ lenker/ koblinger

Når andre nettsteder lenker til deg påvirker det dine rangeringer. Grunnen er at dette gjør at Google oppfatter dine sider som mer relevante. Det har litt av samme funksjon som vanlig dagligtale. Hvis en person du kjenner begynner å skryte av en eller annen butikk, så vil du få gode følelser for den butikken. Slik er det på en måte med linkr også... En linke fra et nettsted Google har tillit til, vil ofte føre til bedre rangering i søkeresultatet. (Dette er en forenkling av helheten, og det håper jeg du forstår. )

En viktig del av ditt arbeid for optimalisering er derfor å få riktig type linker inn til ditt nettsted. Dette hjelper søkemotoren i å forstå at din bedrift tilbyr relevant informasjon når folk gjør et søk.

Sosiale medier

Bruk av sosiale medier er også en viktig SEO-taktikk utenfor siden. Folk som ser på og deler innholdet ditt på sosiale mediesider som Facebook, Twitter, Pinterest og andre steder forteller alle søkemotorer at det din nettside tilbyr er godt innhold. Mang en analyse påpeker at dette er viktig for god digital synlighet.

Det finnes selvsagt andre typer viktige optimaliseringer, men de nevnt over er det som er enklest å komme i gang med. Basert på mange rangeringer i topp 10 i Google så holder det også. Jeg kunne snakket om lastehastighet, bildeoptimalisering med mer. Men dette over er basisen for å oppnå god rangering på enkelte søkeord. Målet her var å ikke gå for teknisk inn på hvordan du kan få bedre synlighet på internett.

Jeg lovte deg et SEO-tips:

Hvordan få raske rangeringer i Google: Sannsynlig rangerer ditt nettsted i dag på en del søkefraser, og det er fullt mulig du ikke vet om alle. Hvis du er heldig så rangerer du på aktuelle fraser på side 2 eller 3 i Google, som med enkle endringer kan komme på topp 10. Dette kan du finne ut ved å aktivere Google Search Console for ditt nettsted, og gå inn på området "Ytelser". Der vil du kunne finne ut hvilke søkefraser din hjemmeside eller nettbutikk allerede rangerer på - og hvor i søkeresultatene disse er. Hvis du finner noen resultater på plass 11-20 så er det ofte relativt enkelt å vippe dem opp på side 1.

SEO Norge

Vil du ha hjelp med å analysere og forbedre SEO-innholdet ditt, nøkkelord, bilder, lenker, skriftdekorasjoner og mer, så be om en analyse fra oss i Responspartner AS som blant annet er et SEO byrå. Når du senere skal optimalisere ditt nettsted er det som å ha en SEO-ekspert rett ved deg som foreslår måter å forbedre nettstedet ditt! - Vi har lang erfaring som et byrå i Norge, og gjør god nett-analyse på norsk som gir deg de beste resultatene. Hvorfor trenger jeg SEO?

Søkemotoroptimalisering Oslo og andre steder

Mange ønsker å bli synlig i sitt lokalmiljø, og det hjelper vi deg gjerne med. Vi har hjulpet mange firma å bli synlig i Oslo og byer. Noe som er særlig viktig for bedrifter som har sterk lokal tilhørighet.

Ta kontakt for å få vite hvordan vi best kan hjelpe deg med våre SEO-tjenester. Ring oss på 90192708 eller kontakt oss på [email protected] 



Publisert/ published: 02-03-2020